Proiectul nostru „Consolidarea integrității în achizițiile publice” urmărește creșterea integrității achizițiilor publice în Republica Moldova. Eforturile de a aduce astfel de îmbunătățiri sistemice, sunt un maraton, nu un sprint – sau poate chiar sunt mai aproape de o competiție „Iron Man”: ele necesită niveluri ridicate de energie și perseverență pe termen lung și la diferite discipline. În ultimul trimestru al anului calendaristic 2023, am intrat în ultima treime a perioadei noastre de implementare, de 58 de luni (septembrie 2020 – iunie 2025). Întrucât componente importante au fost recent începute, este un moment bun pentru a face bilanțul situației.
Proiectul este împărțit pe faze, care se bazează una pe cealaltă: faza de inițiere a fost finalizată în 2021, cu publicarea unui studiu de referință privind achizițiile publice în Republica Moldova. În faza ulterioară, a fost elaborat un curriculum, iar 34 de organizații ale societății civile (OSC-uri) și jurnalişti de investigaţie, au fost instruiți pe parcursul a trei luni, în anul 2022, pentru a-și consolida capacitățile de a monitoriza achizițiile publice. În faza actuală de monitorizare, s-au acordat 13 granturi OSC-urilor care desfăşoară activităţi de monitorizare. Primul lot de opt granturi a fost încheiat în anul 2023, iar al doilea, de încă cinci granturi, este în curs de desfășurare, urmând ca să fie finalizat la jumătatea anului 2024. În cadrul primului lot de granturi, numărul total de autorități publice monitorizate a fost de 71. Valoarea financiară estimată cumulativă a procedurilor monitorizate a fost de 93,339,581 USD.
Dezvoltarea instrumentelor, în cadrul proiectului, de sprijin și de îndrumare a OSC-urilor în realizarea unei astfel de monitorizări – în special Ghidul de monitorizare a achizițiilor publice: un instrument pentru societatea civilă, dar și un site web, care urmează să fie lansat în trimestrul II al anului 2024, au avut un mare succes și vor avea. De remarcat că implementarea lor este în mare parte sub controlul echipei de proiect.
O componentă cheie, suplimentară, este construirea și promovarea unei „infrastructuri de monitorizare de către OSC-uri” în Republica Moldova. Printre activitățile principale se numără: înființarea unei Coaliții de Monitorizare a Achizițiilor Publice, dar și a unei platforme de cooperare și comunicare permanentă – Platforma Națională pentru Achiziții Publice (PNAP). Ambele activități au fost inițiate în a doua jumătate a anului 2023. Sub îndrumarea și ghidajul oferit de către echipa de proiect, s-a format o Coaliție de Monitorizare a Achizițiilor Publice, reprezentată de către 30 de monitori ai OSC-urilor, inclusiv organizații care nu au primit granturi în cadrul proiectului. Deja au fost organizate trei întâlniri:, pe 29 iunie, 29 septembrie și 13 decembrie.
Pe baza unui Memorandum de Înțelegere, între Ministerul Finanțelor și IDIS „Viitorul”, echipa de proiect a efectuat consultări bilaterale cu 14 părți cheie a sectorului de achiziție publică. Pe baza acestei pregătiri, pe 19 decembrie a avut loc un eveniment de lansare foarte reușit lansarea Platformei Naționale pentru Achiziții Publice (PNAP), pentru care a fost elaborat și un Regulament de activitate. Au fost prezenți toți principalii factori interesați, inclusiv reprezentanți ai Coaliției de Monitorizare a Achizițiilor Publice. A fost foarte încurajator să vedem o sesiune de lansare, chiar și o întâlnire a membrilor platformei, în aceeași zi, ambele caracterizate de un spirit pozitiv, indicând dorința participanților de a coopera și de a elabora în comun recomandări pentru îmbunătățirea sistemului de achiziții publice din țară. De asemenea, sesiunile de succes ale Coaliției de Monitorizare a Achizițiilor Publice, dorința de a lucra împreună și de a învăța unii de la alții, sunt evoluții foarte pozitive. Acest lucru este deosebit de încurajator, deoarece aceste activități sunt în mare parte în afara sferei de control a echipei de proiect, dar depind, în schimb, de contribuția altor actori și de disponibilitatea acestora de a lucra împreună.
Pe scurt, suntem foarte mulțumiți de rezultatele obținute până acum. Pe parcursul celor 18 luni rămase pentru implementarea proiectului, intenționăm să sprijinim și să consolidăm aceste realizări inițiale pozitive, prin activități suplimentare care se vor construi și vor consolida impulsul actual. Sperăm că acest lucru va avea ca rezultat implementarea recomandărilor reieșite din activitatea proiectului: de îmbunătățire a sistemului de achiziții publice. Și, aproape mai important, sperăm că este suficient să consolidăm și să perpetuăm această infrastructură pentru a o face sustenabilă, cu mult peste durata proiectului din iunie 2025.
Făcând un bilanț în prezent, echipa de proiect consideră că pe o bază solidă construită în primele faze, suntem la un început splendid al acestei componente cheie provocatoare – dar departe de linia de sosire.