Peste 24 de mii de litri – de atâta combustibil ar avea nevoie Primăria mun. Bălți pentru anul 2023, care ar costa bugetul local aproape 450 de mii de lei. O investigație realizată de Asociația pentru Drepturile Omului „Lex XXI” în cadrul proiectului „Achiziții publice pe înțelesul tuturor”, desfășurat de asociație, în calitate de beneficiar de subgrant al proiectului „Consolidarea integrității în achizițiile publice”, scoate în evidență volumele exorbitante de combustibil achiziționate de Primărie, comparativ cu unele raioane sau municipiul Chișinău.
Pentru comparație, Consiliul Raional Orhei a achiziționat, în anul 2023, 21 de mii de litri de combustibil, iar Primăria mun. Bălți ar fi cumpărat cu 9% mai mult combustibil decât această localitate, având o suprafață mai mică decât raionul Orhei. Un alt exemplu elocvent este cel al Direcției Generale Educație, Tineret și Sport a municipiului Chișinău, care a achiziționat, pentru anul 2023, produse petroliere în volum de 8.350 de litri. În același timp, Direcția Învățământ, Tineret și Sport a municipiului Bălți a achiziționat, pentru același an, produse petroliere în volum de 6.600 de litri, deși are mult mai puține școli și elevi.
În ultimii trei ani, Primăria municipiului Bălți a în registrat un record greu de egalat, achiziționând produse petroliere (benzină și motorină) cât să călătorească din Moldova în Antarctica de 108 ori. Astfel, în anii 2020, 2021, 2022, Primăria mun. Bălți a achiziționat peste 83 de tone de produse petroliere, care au costat bugetul local aproape 1,3 milioane de lei.
În luna martie a acestui an, Asociația pentru Drepturile Omului Lex XXI a expediat mai multe cereri de acces la informație către Primăria Bălți, prin care a solicitat informație cu privire la numărul și tipul de mijloace de transport care sunt în proprietatea sau la dispoziția Direcțiilor Primăriei mun. Bălți, dar și sumele de bani alocate pentru întreținerea lor, însă, pentru a primi răspuns la informațiile de interes public, Primăria a cerut bani, fapt ce este în total dezacord cu Legea privind accesul la informație, susțin autorii investigației.
„Solicitarea de taxe pentru informații de interes public este justificată prin Legea privind accesul la informație din anul 2000, doar în cazuri excepționale, când vorbim despre informație inedită, despre informație de sinteză, care necesită servicii precum traducere, sintetizarea informației și așa mai departe. Dar întrebări precum „De câte autovehicule auto dispune Direcția dumneavoastră?” nu reprezintă întrebări de sinteză. Eu sunt sigură că fiecare Direcție cunoaște de câte automobile dispune”, a spus Valeria Ciolac, reprezentanta Asociației pentru Drepturile Omului Lex XXI.
Primarul mun. Bălți, Nicolai Grigorișin, susține că, de fapt, emiterea unui răspuns oficial și consistent din partea autorităților locale, cu privire la documentarea unui subiect sau altul necesită timp, iar asta ar însemna lucru suplimentar. „La astfel de solicitări un singur specialist lucrează probabil o săptămână sau zece zile. Deci, acest specialist lasă într-o parte lucrul său și muncește la această solicitare, identifică ce mașină și cât timp automobilul a fost în proces de reparație. Ce fel de instrumente s-au utilizat, câți litri de combustibil au fost utilizați și unde. Eu nu cred că se încalcă ceva aici, sunt sigur că încălcări în acest sens nu sunt înregistrate”, a declarat Nicolai Grigorișin, primarul mun. Bălți.
La fel, Grigorișin a adăugat că Primăria va achiziționa volumul de produse petroliere în conformitate cu necesitățile lunare de transport ale autoriății publice locale. „Acesta este consumul de combustibil planificat de achiziționare. Doar la sfârșitul acestui an vom anunța dacă am cheltuit sau nu acești 24 de mii de litri. Din acești 24 de mii putem cheltui doar 15 mii de litri”, a conchis Grigorișin.
Cât despre achizițiile publice la care a participat un singur operator economic, și anume Lukoil-Moldova, Primăria a răspuns că acest operator economic a prezentat oferta cu cel mai bun preț.
Sursa: www.nordnews.md