Vadim Țurcan: Capacitatea tehnică și cea profesională, esențiale pentru determinarea experienței similare în cazul achizițiilor publice de lucrări

Publicat pe 18 mai 2022
Distribuie:
Press release in English:

În cadrul procesului de achiziții publice de lucrări, în cadrul documentației de atribuire se specifică la criterii de calificare și selecție, pentru capacitatea tehnică și/sau profesională, necesitatea prezentării dovezii experienței similare. De multe ori demonstrarea experienței similare în cadrul achizițiilor de lucrări reprezintă un proces de verificare complex și minuțios.

Art. 22, alin. (3), lit. a din Legea 131/2015 prevede că în cazul aplicării unei proceduri pentru atribuirea unui contract de achiziții publice de lucrări, în scopul verificării capacității tehnice și/sau profesionale a ofertanților, autoritatea contractantă are dreptul de a le solicita acestora, în funcție de specificul, de volumul și de complexitatea lucrări lor ce urmează să fie executate și numai în măsura în care aceste informații sunt relevante pentru îndeplinirea contractului, următoarele:

  1. Lista lucrărilor similare executate în ultimii cinci ani, însoțită de certificări de bună execuție pentru cele mai importante lucrări, în care să se conțină cel puțin un contract de lucrări similare a cărui valoare să nu fie mai mică de 75% din valoarea viitorului contract sau;
  2. Valoarea cumulată a tuturor contractelor executate în ultimul an de activitate să fie egală cu sau mai mare decât valoarea viitorului contract.

Certificările de bună execuție indică beneficiarii, indiferent dacă aceștia sunt autorități contractante sau clienți privați, valoarea, perioada și locul execuției lucrărilor și precizează dacă au fost efectuate în conformitate cu normele profesiona le din domeniu și dacă au fost duse la bun sfârșit.

Experiența similară urmează a fi demonstrată prin prezentarea contractului/contractelor de antrepriză sau subantrepriză, confirmate prin proces verbal de recepție la terminarea lucrărilor/proces verbal de recepție finală la expirarea perioadei de garanție, însoțite de certificări de bună execuție pentru cele mai importante lucrări.

Procesele verbale de terminare a lucrărilor trebuie să fie întocmite conform prevederilor Hotărârii de Guvern 285/1996 cu privire la aprobarea Regulamentului de recepție a construcțiilor și instalațiilor aferente. Pct. 8 din HG 285/1996 face referire la faptul că comisiile de recepție sunt desemnate de către investitor, respectiv investitorul, reprezentat prin comisia de recepție, este responsabil de întocmirea și perfectarea întregului proces de recepție la terminarea lucrărilor. Comisiile de recepție a construcțiilor și a instalațiilor aferente sunt alcătuite dintr-o componență de cel puțin cinci persoane. În componența lor sunt incluși reprezentantul investitorului, reprezentantul administrației publice locale și specialiști cu acti
vități în construcție. Procesul verbal de terminarea a lucrărilor este întocmit conform modelului.

Deși în Anexa nr. 1 la pct. 9 este prezentă referirea la concluzia Agenției de Supraveghere Tehnică, frecvent se întâmplă cazuri în care operatorii economici prezintă procese verbale de terminare a lucrărilor fără această concluzie.

Totuși, Hotărârea Guvernului 285/1996 nu indicăexpres despre obligativitatea includerii concluziei Agenției de Supraveghere Tehnice în procesul verbal de terminarea a lucrărilor. Respectiv, apare întrebarea dacă lucrarea executată se consideră a fi recepționată, fără concluzia Agenției de Supraveghere Tehnică. În opinia autorului lucrarea se consideră a fi recepționată din următoarele motive:

  1. Lucrarea a fost certificată ca executată de către comisia de recepție desemnată din cel puțin cinci membri, inclusiv specialiști cu activități în construcție.
  2. Prezentarea de către proiectant, în calitate de autor al proiectului, punctului său de vedere cu privire la finalizarea lucrărilor.
  3. Prezentarea de către investitor comisiei de recepție avizele Direcției serviciului de salvatori și pompieri, Serviciului de Supraveghere de Stat a Sănătății Publice și Inspectoratului Ecologic de Stat privind execuția de facto a construcției.

În concluzie, judecând prin prisma prevederilor art. 22, alin. 3 putem considera că, capacitatea tehnică și/sau profesională a fost satisfăcută, iar
autoritatea contractantă urmează să o considere conformă, dacă este atașată inclusiv certificarea de bună execuție (scrisori de recomandare).

Autor: Vadim Țurcan, expert asociat în achiziții publice, IDIS „Viitorul”

Ați monitorizat achizițiile publice?
Da, desigur
Nu, niciodată
Acum puteți monitoriza achizițiile publice cu PulsAchiziții.