Sabine Engelhard – Achizițiile durabile: o modalitate inteligentă de procurare, ținând cont de  „imaginea de ansamblu”, editorial

Publicat pe 2 mai 2024
Distribuie:
Press release in English:

Ce sunt achizițiile durabile? Un proces prin care organizațiile își satisfac necesitățile de bunuri, servicii, lucrări și utilități, într-un mod în care să asigure un raport calitate-preț pe întreaga durată de viață, generând beneficii nu doar pentru organizație, dar și pentru societate, economie și minimizând în același timp daunele aduse mediului.[1] 

Achizițiile sustenabile se bazează pe aceleași principii esențiale ca oricare altă achiziție publică: economie, integritate, eficiență, corectitudine și transparență, urmărind obținerea unui raport calitate-preț optimizat. Ceea ce este diferit, însă, este abordarea. Aceasta este mai cuprinzătoare și orientată pe termen lung, luând în considerare factorii economici, de mediu și sociali, la toate etapele ciclului de achiziții, atât în determinarea a ceea ce trebuie achiziționat, cât și a modului de obținere a raportului calitate-preț.

Privind achizițiile publice prin prisma sustenabilității, este necesar avem mai mult în vedere „imaginea de ansamblu” și consecințele potențiale ale deciziilor în procesul de achiziții. Nu este vorba doar de satisfacerea nevoilor unui program, ale unui proiect, ale unei instituții sau ale unei țări, de obținerea de bunuri și servicii de o calitate corespunzătoare, la timp și la un preț competitiv. Este vorba despre satisfacerea necesităților prin achiziții, într-un mod care să nu compromită capacitatea generațiilor viitoare de a-și satisface, la rândul lor, propriile necesități.[2] Achizițiile publice durabile reprezintă o componentă de bază a eforturilor unei societăți în vederea realizării unei dezvoltări durabile, fapt ilustrat în mod clar de Obiectivele de Dezvoltare Durabilă ale Națiunilor Unite[3], în special SDG 12.7, care se referă la: „promovarea practicilor de achiziții publice care sunt durabile, în conformitate cu politicile și prioritățile naționale”.

Adoptarea desfășurării achizițiilor durabile începe cu o analiză a politicilor, legislației și angajamentelor existente într-o țară la nivel național sau internațional. Acest cadru juridic va reflecta angajamentul politic al țării față de achizițiile durabile. Normele aplicabile pot conține cerințe referitoare la accesul public la anumite informații, cerințe privind tratarea deșeurilor periculoase sau interdicții privind utilizarea anumitor materiale de construcție, produse de fabricație sau procese care ar putea fi dăunătoare pentru mediu sau pentru sănătatea cetățenilor. Aceste seturi de norme pot impune, de asemenea, utilizarea de produse cu etichetă sau certificate ecologice, sau de produse care nu au efect negativ asupra mediului. De asemenea, acestea pot cuprinde dispoziții care să impună furnizorilor să fie certificați de ramura de poducție respectivă și/sau să facă declarații pe proprie răspundere privind produsele sau procesele de fabricație pe care le utilizează. În plus, aceste norme pot include angajamente referitoare la modalitatea de casare a bunurilor achiziționate, cum ar fi calculatoare, echipamente de construcții, mașini, produse chimice etc.

Această abordare holistică conduce la o modalitate mai nuanțată și mai flexibilă de abordare a achizițiilor publice la toate etapele ciclului. De exemplu, în etapa de precalificare sau de selecție inițială, ar putea fi necesară o certificare specifică sau verificarea unui standard de mediu sau social al ramurei de producție sau a unui sistem de management. În cazul în care specificațiile tehnice se bazează pe conformitate, acestea vor detalia atributele/caracteristicile speciale pe care produsele achiziționate trebuie să le îndeplinească (de exemplu, conținut reciclabil, lemn gestionat în mod durabil). În cazul specificațiilor bazate pe performanțe, vor fi incluse funcțiile propuse a fi îndeplinite de produs (de exemplu, eficiența energetică/de combustibil). Pentru evaluarea ofertelor, pot fi introduse criterii de calificare, cerințe minime sau standarde de performanță, precum și criterii gradate și punctaje relative. Monetizarea impactului (de exemplu, consumul de energie și deșeurile) este, de asemenea, o opțiune. Evaluarea ofertelor se poate realiza, de asemenea, pe baza costului ciclului de viață sau a criteriilor privind întreaga durată de viață, luând în considerare toți cei trei piloni (economic, de mediu și social).  La negocierea contractului, angajamentele de responsabilitate socială și corporativă pot fi negociate și încorporate în contract. În timpul punerii în aplicare a contractului, se pot utiliza indicatori-cheie de performanță (KPI) pentru a măsura performanța furnizorilor. De asemenea, în contract ar putea fi încorporate prevederi care să stipuleze bonusuri atunci când indicatorii KPI sunt atinși sau penalități pentru nerespectarea acestora.

Atribuirea se va face ofertantului care a depus „oferta cea mai avantajoasă” și nu „ofertei celei mai corespunzătoare și cavantajoasă din punct de vedere economic”. Determinarea ofertei celei mai avantajoase se va realiza prin utilizarea factorilor și criteriilor descrise mai sus, luând în considerare costurile și beneficiile relevante, evaluând riscurile și atributele care nu țin de preț și/sau costurile pe durata ciclului de viață sau criteriile privind întreaga durată de viață, inclusiv costurile de casare. Ilustrând această schimbare de abordare, unele țări au adoptat în legislația lor privind achizițiile publice sau au introdus reglementări legate de această legislație dispoziții privind procesul, procedurile și supravegherea vânzării bunurilor publice. 

De-a lungul anilor, accentul pus pe achizițiile durabile a evoluat de la o abordare axată în principal pe „achizițiile ecologice” la o perspectivă mai dezvoltată și mai incluzivă, în care considerentele legate de achizițiile sustenabile din punct de vedere social și ecologic sunt în prim-plan. Privind „imaginea de ansamblu”, achizițiile sustenabile din punct de vedere social și ecologic pot contribui la agenda de dezvoltare economică și la obiectivele strategice ale unei țări. Acest lucru poate fi realizat în diferite moduri, de exemplu prin utilizarea obligatorie a anumitor procente de forță de muncă locală pentru proiectele de infrastructură publică, ceea ce duce la crearea de noi locuri de muncă într-o regiune. Alternativ, acest lucru poate fi realizat prin introducerea unor cerințe privind utilizarea de bunuri sau echipamente fabricate la nivel local, permițând utilizarea unor marje de preferință în evaluarea ofertelor care conțin bunuri sau echipamente fabricate la nivel local, prin crearea de bunuri cu utilizare rezervată, prin rezervarea unor seturi de contracte de achiziții publice pentru categorii preidentificate de operatori economici (de exemplu, întreprinderi mici și mijlocii, întreprinderi deținute de femei, întreprinderi deținute de persoane cu handicap). Achizițiile sustenabile din punct de vedere social și ecologic pot duce, de asemenea, la adoptarea unor politici de angajare și de ocupare a forței de muncă mai favorabile incluziunii, interzicând discriminarea pe criterii de sex, orientare sexuală, rasă sau religie. De asemenea, pot duce la introducerea unor standarde de sănătate și siguranță la locul de muncă, la interzicerea anumitor comportamente, cum ar fi munca forțată, munca copiilor, hărțuirea sexuală, exploatarea sexuală și abuzul. Adoptarea acestor măsuri va depinde, de asemenea, de cadrul juridic al țării și de aderarea acesteia la convențiile/declarațiile corespunzătoare la nivel internațional.  În conformitate cu cadrul juridic aplicabil și cu angajamentele asumate, dispozițiile specifice vor fi încorporate în legislația privind achizițiile publice, în regulamente, în documentele de licitație și în contractele de achiziții publice. 

Achizițiile durabile vin cu o mulțime de avantaje.  Aceasta poate reduce costurile totale de funcționare prin achiziționarea de bunuri, lucrări și servicii mai eficiente și de mai bună calitate. Ele fac mai transparent procesul de casare a produselor la sfârșitul duratei de viață și minimizează costul social al casării. Ele pot contribui la promovarea capacităților de dezvoltare și a competitivității pieței. Ele economisesc bani pe termen lung prin aplicarea calculării costurilor în funcție de ciclul de viață sau de întreaga durată de viață. Din perspectiva gestionării riscurilor, ele contribuie la identificarea amenințărilor și oportunităților economice, juridice și de mediu și contribuie la elaborarea unor abordări pentru gestionarea acestora

Modul în care o țară sau o organizație adoptă achizițiile sustenabile va reflecta valorile sale culturale și etice – deoarece dezvăluie dorința sa de a încorpora în procesul de luare a deciziilor curente considerații privind prejudiciile și beneficiile pe termen lung, precum și bunăstarea globală comună. Deciziile luate astăzi la nivel național au un impact asupra generațiilor viitoare din întreaga lume. 

Din toate aceste motive, achizițiile sustenabile sunt achiziții inteligente!

Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, în scopul susținerii și promovării achizițiilor publice durabile, a implementat, în perioada 2020-2023, în parteneriat cu Facultatea de Științe Economice a Universității de Stat din Moldova, proiectul „Consolidarea achizițiilor publice durabile în Republica Moldova”, care a avut drept scop consolidarea componentei de durabilitate a achizițiilor publice din Republica Moldova prin cercetare teoretico-metodologică și aplicativă, dar și prin analiza bunelor practici europene în domeniul achizițiilor publice durabile.t.

În cadrul proiectului a fost elaborat ghidul de bune practici „Achiziții publice durabile”, un document care își propune să prezinte și să analizeze practicile europene în ceea ce privește aplicarea criteriilor de sustenabilitate în procesul de achiziții publice, dar și să promoveze practici de achiziții publice sustenabile, în conformitate cu politicile și prioritățile naționale.

De asemenea, a fost elaborată ediția a III-a (2022) a Indicelui de percepție a sistemului de achiziții publice, inclusiv a percepției privind reglementarea și implementarea achizițiilor publice durabile în Republica Moldova. Indicele a prezentat, într-o manieră cuprinzătoare și sistematică, percepția tuturor actorilor din sistem (autorități contractante, sectorul privat și societatea civilă/monitori) cu privire la utilizarea banilor publici prin intermediul sistemului național de achiziții publice. Pentru prima dată, cea de-a treia ediție a studiului a evaluat percepția privind reglementarea și implementarea achizițiilor publice durabile în Republica Moldova.

În același timp, au fost analizate (în limba română): (1) cartografierea angajamentelor asumate de Republica Moldova în cadrul acordurilor internaționale cu referire la achizițiile publice durabile; (2) conceptul de sustenabilitate în legislația privind achizițiile publice: reglementare versus aplicare; și (3) sustenabilitatea și protecția mediului. Componentele cadrului normativ secundar în domeniul achizițiilor publice.


[1] Department for Environment, Food and Rural Affairs (2006): Procuring the Future: Sustainable Action Plan: Recommendations from the Sustainable Procurement Task Force. London, în: http://collections.europarchive.org/tna/20080530153425/; https://www.sustainabilityexchange.ac.uk/files/sustainableprocurementactionplan.pdf

[2] World Bank, guidance on Sustainable Procurement:

http://pubdocs.worldbank.org/en/788731479395390605/Guidance-on-Sustainable-Procurement.pdf

Sustainable Procurement An introduction for practitioners to sustainable procurement in World Bank IPF projects, April 2019 https://thedocs.worldbank.org/en/doc/788731479395390605-0290022019/original/GuidanceonSustainableProcurement.pdf

[3] https://sdgs.un.org/goals

Ați monitorizat achizițiile publice?
Da, desigur
Nu, niciodată
Acum puteți monitoriza achizițiile publice cu PulsAchiziții.