Organizațiile societății civile și actorii politici din Moldova au conceput proceduri și norme legislative pentru combaterea corupției în toată țara. Cu toate acestea, riscurile persistente amenință succesul acestor eforturi. Orice acțiune eficientă nu trebuie doar să ia în considerare aceste riscuri, ci să includă măsuri specifice pentru a contracara cele mai răspândite provocări ale activității anticorupție.
Această evaluare a riscurilor a fost desfășurată în cadrul proiectului „Consolidarea integrității în achizițiile publice”, ce este implementat de către Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, în parteneriat cu Parteneriat pentru Transparență (SUA). Proiectul își propune să instruiască organizațiile societății civile (OSC), operatorii economici și membrii mass-media pentru a monitoriza achizițiile publice în Moldova, a identifica cazurile de corupție și a lua măsuri pentru a o atenua. Pentru a face acest lucru, analiza riscurilor își propune să răspundă la următoarele întrebări: Care sunt cele mai importante riscuri în achizițiile publice? Care sunt prioritățile acestui proiect?
În evaluarea riscurilor, autorii au identificat o varietate de riscuri printr-o varietate de abordări, inclusiv interviuri calitative cu părțile interesate și cartografierea diferitelor faze ale achizițiilor publice. Riscurile identificate variază de la amenințări grave până la cele mai ușoare și sunt grupate în următoarele secțiuni:
MANIPULARE PENTRU INTERESE PERSONALE
De-a lungul procesului de achiziții, există diverse situații în care actorii cheie manipulează informații, numiri, contracte și selecții pentru un câștig sau interes personal. De exemplu utilizarea metodelor de achiziție mai puțin formale și blocarea reprezentanților societății civile competenți de la informații legate de achiziții aduc adesea beneficii pentru actorii care gestionează aceste acțiuni.
INCONSECVENȚE, NEREGULI ȘI INFORMAȚII INCOMPLETE
Nu toate problemele din cadrul procesului de achiziții publice se datorează neapărat corupției. Adesea, neregulile sunt la fel de vinovate pentru ineficiența procesului. Informațiile nepotrivite în diferite etape ale procesului de achiziție pot indica fie manipularea informațiilor, fie o simplă greșeală. Există puțină sau deloc pregătire profesională pentru personalul agențiilor contractante, iar acest lucru duce adesea la erori de înțelegere și lipsă de respectare a regulilor și procedurilor de achiziții publice. Oricum, acest risc subminează legitimitatea procesului într-un mediu corupt.
ÎNCĂLCAREA ȘI NERESPECTAREA REGULILOR
Deși există un proces detaliat pentru achizițiile publice, acesta este adesea ignorat. De exemplu, autoritatea contractantă nu furnizează frecvent informații complete sau la timp referitoare la evaluarea ofertei reprezentanților societății civile care participă la grupul de lucru pentru achiziții publice. Deși adesea nu respectă regulile și liniile directoare, nu există nicio penalitate pentru autoritățile competente care fac acest lucru, deoarece Agenția pentru achiziții publice nu are autoritatea de a le sancționa. În cele din urmă, simpla nerespectare a regulilor procesului de achiziție se manifestă într-o pondere semnificativă a riscurilor prezentate pentru integritatea procesului de achiziție.
CONFLICTUL DE INTERESE
Dacă o singură autoritate contractantă lucrează cu același beneficiar de nenumărate ori și această entitate primește în mod constant contracte, indiferent de parametri, o astfel de situație indică un potențial conflict de interese. Mai mult, conflictele de interese dintre membrii grupului de lucru privind achizițiile publice ale autorității și unul sau mai mulți dintre ofertanți rămân adesea nedezvăluite și duc direct la un comportament lipsit de etică. În aceste condiții, adesea cele două grupuri vor beneficia reciproc. Odată ce lucrează împreună, achizițiile viitoare sunt manipulate pentru a se asigura că parteneriatul lor continuă. Acesta este un aranjament obișnuit și, deși este relativ ușor de observat printr-o pistă de hârtie, poate fi adesea dificil de dovedit, ceea ce va constitui o provocare-cheie pentru monitorii care urmează să fie instruiți în proiect.
ROLUL AUTORITĂȚII CONTRACTANTE
Deși autoritățile competente au un rol major în achizițiile publice, centralitatea lor în proces și autoritatea relativ necontrolată oferă oportunități frecvente pentru o gestionare defectuoasă coruptă a procesului de achiziții. Monitorizarea activităților lor și responsabilizarea acestora reprezintă o componentă esențială a oricărei acțiuni anticorupție din sectorul achizițiilor publice din Moldova. Astfel, având în vedere aceste riscuri, au fost adoptate măsuri pentru a proteja durabilitatea și activitățile proiectului. De exemplu, programul de consolidare a capacităților a fost conceput special pentru a proteja împotriva acestor riscuri în procesul de achiziție. În plus, pe tot parcursul proiectului, implementatorii și consilierii vor monitoriza noi riscuri și vor ajusta activitățile după cum este necesar. Deși peisajul activităților corupte din Moldova rămâne o amenințare intimidantă și semnificativă pentru succesul proiectului, analiza evaluării riscurilor asigură faptul că activitățile proiectului țin cont de aceste potențiale provocări. Această activitate demonstrează că, deși riscurile nu pot fi eradicate, ele pot fi depășite.
Autor: Rachel Ansley, specialist comunicare, Parteneriat pentru Transparență (PTF)