Autoritățile Republicii Moldova își doresc un cadru normativ pertinent achizițiilor publice în domeniul apărării și al securității. Un proiect de lege privind procedurile de atribuire a anumitor contracte de lucrări, de furnizare de bunuri și de prestare a serviciilor de către autoritățile sau entitățile contractante în domeniile apărării și securității a fost elaborat de către Ministerul Finanțelor și cel al Apărării și a fost supus consultărilor publice.
În Nota informativă a proiectului este menționat faptul că proiectul este elaborat în conformitate cu Planul național de acțiuni pentru aderarea Republicii Moldov la Uniunea Europeană (UE) pentru anii 2024-2027 pentru a reglementa mecanismul de organizare și desfășurare a achizițiilor publice în domeniile apărării și securității. De asemenea, se menționează că în urma evaluării performanței Republicii Moldova în administrația publică în conformitate cu „Principiile Administrației Publice” ale SIGMA, experții SIGMA au constatat că Republica Moldova nu a realizat progrese în ceea ce privește transpunerea Directivei UE privind achizițiile publice în domeniul apărării și securității. Astfel, a apărut necesitatea elaborării unui proiect de lege privind achizițiile publice în domeniul apărării și securității, aliniat la Directiva UE privind achizițiile publice în domeniul apărării și securității.
„Achizițiile în domeniul apărării și securității prezintă caracteristici specifice și nu pot fi organizate în conformitate cu cadrul normativ general. La moment achizițiile în domeniul apărării și securității sunt organizate prin prisma excepțiilor aprobate în art. 5 lit. (l) și (i) al Legii nr. 131/2015 și art. 66 din Legea nr. 181/2014. Cadrul legislativ actual nu reglementează expres modalitatea de achiziție în domeniul de apărare și securitate, ceea ce lasă loc de interpretări și ambiguități în gestionarea acestui sector”, se specifică în Nota informativă.
De asemenea, este menționat și faptul că multe țări producătoare impun anumite restricții în ceea ce privește autorizarea exporturilor, impun anumite proceduri specifice (de ex. achitarea în avans până la începerea producției, durata medie de producție, controlul utilizatorului final, reguli specifice privind achiziția serviciilor de întreținere și instruire etc.). „Toate aceste aspecte fac imposibilă achiziția bunurilor și serviciilor din domeniul apărării și securității prin proceduri clasice de achiziții, acestea la rândul lor impun aprobarea unor reguli speciale”, se spune în Nota informativă.
Autor: Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”