Autoritățile Publice Locale de nivelul I au deficiențe în procesul de planificare a achizițiilor, elaborarea planurilor anuale de achiziții și publicarea acestora pe paginile web ale instituțiilor. Nereguli sunt atestate și în ceea ce privește respectarea termenelor de depunere a ofertelor, respectarea rigorilor legale privind evaluarea ofertelor acestora, desemnarea câștigătorilor și atribuirea contractelor. Totodată, sunt identificate lacune și la capitolul asigurarea monitorizării executării contractelor de achiziții, informarea publicului despre încheierea și realizarea lor. Acestea sunt doar câteva din constatările care se conțin în raportul de monitorizare elaborat de Asociația Presei Independente (API) și prezentat în cadrul unui eveniment public desfășurat la 10 septembrie 2024.
La începutul mesei rotunde, experta anticorupție, Mariana Kalughin, autoarea raportului, a prezentat rezultatele monitorizării procedurilor de achiziții publice desfășurate în cadrul Programului „Satul European/Satul European Expres”, în perioada 2023-2024. Ea a menționat că au fost monitorizate 65 de proceduri de achiziții/autorități contractante din 32 de raioane ale țării și mun. Chișinău, valoarea totală a acestora constituind peste 126 milioane de lei. „În cazul a 10 proceduri au fost depuse 14 contestații, dintre care una a fost retrasă, șapte respinse ca fiind neîntemeiate, iar șase admise cu dispunerea măsurilor de remediere. Voi mai menționa că doar 19 autorități contractante din 65 au pagină web, iar din acestea doar 6 au publicat planurile anuale de achiziții”, a specificat experta. Ea a mai adăugat: „În cazul a 31 de achiziții au câștigat ofertele aparent anormal de scăzute, unde contractele au fost încheiate cu operatori economici care au propus oferte sub 85% din valoarea lucrărilor calculate de autoritățile contractante”.
Acest ultim indicator reprezintă o atenționare suplimentară pentru instituțiile statului că lucrurile nu merg bine și se impun anumite măsuri, dar și o îngrijorare a ONG-urilor care monitorizează procesele de achiziții. „În mod real, astfel de cazuri nu sunt multe, dar în această monitorizare situația e alta. Este o atenționare pentru noi, un steguleț roșu, că ceva nu este în regulă. Pot fi mai multe explicații. Din intenție sau fără intenție, autoritatea contractantă poate subestimata valoare achiziției, care nu corespunde prețului real. Prin urmare, e normal ca operatorul economic să vină cu o ofertă anormal de scăzută. Dar poate fi și o intenție a autorității contractante de a favoriza un anumit operator economic. Oferta anormal de scăzută trebuie să aibă o justificare pe măsură, în caz contrar este o încălcare și va fi contestată”, a precizat Diana Ranga, economistă la IDIS Viitorul. Ea a mai spus că în prezent etapa de executare și monitorizare a achizițiilor este cea mai dificilă, deoarece nu se cunoaște când și la ce sumă s-a executat contractul, luând în calcul valoarea atribuită inițial și acordurile adiționale, care pot majora valoarea contractului, iar unii operatori economici de rea-credință pot abuza de ele.
Raportul poate fi accesat pe api.md