Diana Enachi: Acolo unde nu există transparență, sancțiuni și control, achizițiile publice riscă să fie fraudate (podcast)

Publicat pe 11 mai 2022
Distribuie:
Press release in English:

Diana Enachi este coordonatoare de proiecte la Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS), fiind calificată în domeniul bugete și achiziții publice transparente, anticorupție, democrație și bună guvernare. Diana Enachi este recunoscută și cunoscută în Republica Moldova drept o foarte bună expertă în achiziții publice și pentru că țara noastră este împânzită de numeroase interese și manifestări de corupție în achizițiile publice, iar acest articol, realizat în baza podcastului „Conversații anticorupție” semnat de către Asociația pentru Drepturile Omului Lex XXI este axat pe acest subiect.

Valeria Ciolac, coordonatoare programe anticorupție: De ce anume achizițiile publice sunt expuse riscurilor de corupție și care sunt acei factori principali care stimulează și proliferează corupția în achizițiile publice?

Diana Enachi: Achizițiile publice ne vizează pe noi toți, deoarece sunt de fapt toate procurările de orice bunuri, servicii sau lucrări pe care le face o instituție publică indiferent că este vorba de o autoritate locală, o autoritate centrală, o întreprindere de stat, o instituție educațională, un spital, o instituție medicală și așa mai departe, adică tot ce este finanțat din banii publici, din bugetele publice. Deci orice bun procurat de o instituție, orice medicament procurat, orice lucrare de infrastructură publică, drum, orice, trece printr-o procedură de achiziție publică. Tocmai de aceea orice cetățean ar trebui să fie interesat de acest proces și să-l monitorizeze. Când vorbim deja de vulnerabilitate acestora la corupție trebuie să menționez că în general achizițiile publice sunt un domeniu vulnerabil la fraudă și corupție. Evident că nivelul de corupție diferă foarte mult de la țară la țară, dar acest lucru nu înseamnă că achizițiile publice sunt vulnerabile la corupție doar în Republica Moldova. De ce această vulnerabilitate există? Pentru că există întotdeauna pentru banii publici, pentru că avem de a face cum bugetele publice. De asemenea, o achiziție publică nu este altceva decât un proces care este urmat de un contract încheiat între un actor public, adică o instituție publică și un actor privat, adică un agent economic. Evident, fiecare dintre ei au interese diferite și iată aici practică și intervine acest interes.

Există mai multe statistici la nivel internațional privind valoarea corupției în achiziții sau aproximativ cât „ar costa” să obții un contract de achiziții și asta ar fi între 15 și chiar uneori 30% a pentru ca o companie să obțină un contract de achiziții. Asta nu înseamnă că orice proces de achiziții este fraudat și corupt. Și acum să trecem la factorii care stimulează acest lucru. Noi vorbim despre corupție ca despre o problemă. De fapt corupția este un efect, o consecință sau un simptom. În acest sens, există o metodologie pe care noi o aplicăm în prevenirea corupției, nu și în combaterea ei, care este un domeniu total diferit. Parte de prevenire denotă că corupția este un efect, generat de diferiți factori. De aceea, trebuie să minimizăm acești factori sau să fim atenți ca acești factori să ne existe. Potrivit lui Robert Klitgaard, un economist notoriu, formula corupției este: Corupția = discreție + monopol – transparență sau responsabilizare. Deci, corupția este acolo unde există un monopol înalt și în cazul achizițiilor publice există monopol, deoarece instituțiile publice fac aceste achiziții. Plus discreție înaltă – acolo unde există o descrieți înaltă, o discreție în procesul decizional, acel grup de lucru în achiziție, acel specialist, acea autoritate și felul în care aceasta ia decizii.

Și acolo unde există o transparență limitată sau redusă. Acolo unde nu există transparență, unde nu se văd lucrurile cum se întâmplă, este mai ușor și mai comod pentru a implementa tot felul de scheme pentru a frauda un proces. Atunci când lumina este stinsă lucrurile se întâmplă altfel. cum spunea un trainer la unul dintre treningurile noastre că în apele tulburi sunt crocodili mari exact așa e și cu transparența. Deci lipsa de transparență din start reprezintă un factor de risc și acolo unde ea nu există apare o probabilitate mai înaltă ca să intervină corupția. Transparența de fapt este și un principiu reglementat de legislația în domeniul achizițiilor, dar nu este doar un deziderat pe care îl cerem noi, societate ori pe altcineva. Aceștia sunt factorii care generează și în prezența cărora există o probabilitate înaltă să apară fraudele și corupția.

Valeria Ciolac: Ce ar trebui să facă autoritățile pentru a preveni și reduce corupția în achizițiile publice?

Diana Enachi: Noi solicităm autorităților să respecte legea și este important ca să eliminăm acel factor al discreției în procesul decizional, ca să nu existe metode prin care specialistul sau grupul de lucru în achiziții, cei care iau deciziile, să decidă în propriul interes, dar să decidă conform legii și conform interesului public, adică să obțină cea mai bună valoare pentru banul public. Deci, să ne asigurăm că în cadrul legal avem reguli concrete și clare care nu pot fi interpretate și conform cărora orice decident sau orice grup de lucru în achiziții le va aplica în procesul decizional. Pe lângă aceasta, este important ca să asigurăm cumva și componenta de control, sancționare, pentru că este foarte importantă în prevenirea corupției. Dacă se știe că nu există niciun risc, nici o sancțiune, niciun control și dacă știe se cunoaște că nu va fi tragere răspundere pentru acțiunile sale ilegale, majoritate vor fi tentați să le facă. Este demonstrat că aproximativ 80% dintre oameni se vor comporta în funcție de anturaj sau în funcție de condițiile care au fost create. De aceea, este important ca noi să nu creăm condiții pentru proliferarea corupției: acolo unde sunt condiții, acolo unde nu este transparență, unde este discreție înaltă, unde nu există sancțiuni, control și unde nu există un risc înalt ca persoana care comite aceste fraude să răspundă pentru faptele sale și pentru fraudarea banului public, acolo evident că majoritatea vor comite aceste ilegalități.

Valeria Ciolac: Cum se clasează Republica Moldova la capitolul prevenirii corupției din domeniul achizițiilor publice și cred că aici putem fi de acord că profesionalismul și integritatea funcționarilor responsabil de achiziții are un rol extrem de important în diminuarea corupției din domeniul achizițiilor publice. În opinia dumneavoastră cum stă Republica Moldova la acest capitol?

Diana Enachi: Integritatea specialistului în achiziții, dar și a membrilor grupului de lucru este extrem de importantă pentru că de aici de fapt și pornește integritatea procedurii de achiziție și a procesului de achiziție per ansamblu. Nu în zadar noi avem legislație care prevede reguli și proceduri foarte clare și mă refer la legislația în domeniul integrității, atât prevederi care țin de integritatea instituțională, cât și integritatea profesională, dar și fiecărui funcționar public. De corectitudinea și integritatea acestora depinde și corectitudinea procesului de achiziție. De asemenea, în foarte multe autorități există o carență de specialiști în achiziții publice, deci practic în foarte multe autorități publice, în special cele locale nici nu există măcar un specialist în achiziții, o persoană dedicată responsabilă, pregătită pe domeniul achizițiilor care să se ocupă de orice achiziție de care are nevoie autoritatea. Și atunci avem situația în care de achiziții se ocupă contabilul, primarul, Secretarul Consiliului local și așa mai departe, care nu este de fapt activitatea lor de bază și ne-cunoscând anumite aspecte, se comit o serie de greșeli care ulterior duc iarăși la încălcări și ilegalități determinate de faptul că nu există un profesionalist în domeniu. Revin la marea problemă a noastră că nu avem un sistem de profesionalizare și certificare în domeniul achizițiilor, deși s-au făcut unii pași în ultimii doi ani. Și da, într-adevăr, dacă nu avem un grup de achiziții, un specialist pe domeniul achizițiilor dedicat și o persoană integră din cadrul autorității, atunci evident vor exista aceste riscuri de corupție și achiziții problematice, iar comunitatea nu va beneficia de acele bunuri, lucrări și servicii calitative care au fost preconizate ar fi procurate.

Valeria Ciolac: Cum credeți, va deveni Moldova un stat ceva mai liber de corupție și de cât timp este nevoie pentru ca Republica Moldova să limiteze manifestările de corupție în sectoarele vieții sale publice și private?

Diana Enachi: Întotdeauna se poate și ceea ce vreau să spun și poate nu va suna optimist de loc este faptul că nu vom reuși prea curând să eliminăm corupția complet, integral. Nu este posibil pur și simplu acest lucru. Ceea ce trebuie să facem este să îmbunătățim sistemele: sistemele de administrare, sistemele de integritate, procesele, să consolidăm sistemul public, să motivăm funcționarii publici, să creăm condiții, să creăm legi, procese, regulamente care să fie clare, ușor de aplicat și care să nu se genereze interpretări abuzive. Și astfel, să diminuăm pe cât este posibil, aceste riscuri de corupție și prin aceasta vom contribui la reducerea acestui flagel. Să eliminăm definitiv corupția nu e posibil și cred că nu există un asemenea sistem sau țară sau unde nu există corupție, dar prin a o diminua la maxim trebuie să fie scopul nostru. Și desigur revin la tot ce ține de sistemul de justiție, de tragere la răspundere a celor care se fac răspunzători și atunci motivarea celor care intenționează să fraudeze banul public va fi cu mult mai mică. De asemenea fac un apel către noi toți ca să nu așteptăm ca autoritățile să lupte cu corupția. Toate lucrurile pornesc de la noi și atâta timp cât noi vor fi corecți și nu vom fi parte a acestor acte ilegale și acestor acte de corupție vom putea să schimbăm aceste lucruri. Atâta timp cât noi așteptăm doar autoritățile să intervină atunci cu siguranță lucrurile nu se vor schimba prea curând, de aceea, este important ca integritatea să fie construită de pe toate baricadele, inclusiv de pe cea a cetățenilor, care spun că nu pot face nimic, dar în realitate putem face foarte multe. Trebuie să contribuim, să fim corecți, să respectăm legea și să nu preferăm această corupție.

Autor: Asociația pentru Drepturile Omului Lex 21

Ați monitorizat achizițiile publice?
Da, desigur
Nu, niciodată
Acum puteți monitoriza achizițiile publice cu PulsAchiziții.