Experiența Coaliției pentru Cheltuieli Publice Transparente, Corecte și Responsabile în Uniunea Europeană (Open Spending EU Coalition) privind abordarea sistemică a transparenței în cheltuielile publice a fost diseminată miercuri, 13 decembrie, în cadrul celei de-a treia ședință a Coaliției de Monitorizare a Achizițiilor Publice. Un alt subiect abordat a fost deficiențele, identificate de către Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă – AGER, în procesul de monitorizare a achizițiilor centralizate în sănătate realizate de către Centrul pentru achiziții publice centralizate în sănătate (CAPCS).
Coaliția de Monitorizare a Achizițiilor Publice este creată la inițiativa Institutului pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, în cadrul proiectului „Consolidarea integrității în achizițiile publice”, implementat în parteneriat cu Parteneriat pentru Transparență din SUA. Coaliția ce urmărește susținerea reformelor în domeniul achizițiilor publice în Republica Moldova. Din Coaliție fac parte peste 20 de organizații ale societății civile, jurnaliști de investigație, experți şi monitori independenți din Republica Moldova.
Carolina Ungureanu, coordonatoarea proiectului, vice directoare IDIS „Viitorul”, a spus în debutul ședinței că este important pentru membrii Coaliției de Monitorizare a Achizițiilor Publice să cunoască bunele practici ale altor organizații care monitorizează achizițiile publice. „Este important pentru noi ca și societate civilă să avem instrumente și cunoștințe suplimentare despre cum trebuie să fie monitorizate achizițiile publice, cum sunt cheltuiți banii publici. Pentru noi este important să cunoaștem exact modalitățile cele mai oportune, ca ulterior să avem monitorizări calitative și să putem veni cu recomandări de îmbunătățire a sistemului de achiziții publice, pentru autoritățile contractante, dar și pentru decidenții, care sunt responsabili de politicile din domeniul achizițiilor publice”.
Prezentă la ședință, Gina S. Lentine, ofițer de program în cadrul Departamentului de Stat al SUA, Biroul pentru Democrație, Drepturile Omului și Muncă, Biroul de Programe Globale, a spus că societatea civilă din Republica Moldova a avut din totdeauna un rol de jucat în consolidarea democrației; a pledat pentru discuții deschise și constructive cu Guvernul; ajută, de asemenea, la tragerea la răspundere a Guvernului, indiferent de cine se află la Guvernare, pentru nereușite. „Aveți cu adevărat o muncă foarte importantă în avansarea eforturilor în această direcție. Sunt încântată să aud despre eforturile voastre pe care le promovați și despre soluțiile pe care le propuneți, le oferiți. După toată munca pe care o faceți, am observat că ați reușit să înregistrați progrese, ați reușit să sporiți integritatea autorităților publice de la nivel național. Vedem că acestea au început să răspundă la unele dintre recomandările voastre. Nu pur și simplu le ia în calcul, dar chiar lucrează activ cu voi pentru a rezolva unele dintre aceste probleme importante pe care le-ați identificat. Suntem foarte mândri să putem sprijini aceste eforturi ale voastre în această muncă importantă menite să avanseze eforturile anticorupție de aici din Republica Moldova în aceste timpuri atât de vitale pentru țară, pentru democrația sa în creștere”.
Krzysiek Izdebski, co-lider al Coaliției pentru Cheltuieli Deschise din cadrul Uniunii Europene, a făcut, online, o prezentare a Coaliției de monitorizare de la nivel UE – Open Spending EU Coalition. Potrivit co-liderului, Coaliția aduce împreună, la masa discuțiilor, academicieni, experți, specialiști, care lucrează în diferite state membre ale UE, anume pentru transparența achizițiilor publice, a cheltuielilor și fondurilor UE. Totodată, a fost analizată legislația și regulamentele sistemelor de achiziții publice ale țărilor membre UE și s-a constatat că există multe legi, multe regulamente, dar important este ca să existe transparență a cheltuielilor fondurilor UE. „Achizițiile publice sunt o parte importantă a muncii noastre, însă există și alte modalități prin care se cheltuie banii UE. Vrem să ne asigurăm că tot sistemul este absolut transparent. Vrem să urmărim drumul banilor care vin direct din bugetul UE către subcontractanți”.
Krzysiek Izdebski a mai spus că așa cum există diferențe în legislația țărilor europene privind achiziții publice, totuși se încearcă să se influențeze prevederile legale ca să se producă schimbările corecte. Anii viitori, spune co-liderul Coaliției, membrii se vor concentra și pe monitorizarea țărilor aflate la etapa de pre aderare la UE, deoarece există reguli de transparență diferite pentru diferite fonduri gestionate de către UE și se dorește a oferi sprijin țărilor în procesul de pre aderare. „Aici nu vorbim de monitorizare de dragul monitorizării, dar vrem să verificăm dacă a fost sau nu acte de corupție în privința cheltuielilor. Foarte mult sprijinim procesul de pre aderare, dar trebuie să venim cu niște reguli cheie pentru transparența fondurlor UE”.
O altă activitate a Coaliției, afirmă Krzysiek Izdebski, este să se asigure că toate achizițiile și toate cheltuielile publice sunt publice, deschise. Ceea ce înseamnă că statele membre sunt obligate să publice datele privind achizițiile publice în timp real. „În ultimii ani ne-am concentrat să aducem mai multă transparență asupra fondurilor de recuperare, de reziliență, care au fost distribuite de către UE în pandemie. Am aflat că în Regulamentul care stătea în spatele acestor fonduri, dar și în regulamentele statelor membre, nu era nici o prevedere despre transparență. Nu exista nici o obligație ca să fie publicate date referitoare la cheltuielile reale. „De la bun început a fost o problemă să înțelegem încotro au plecat acești bani. Și aici apărea problema cu încrederea în instituțiile publice, care scade și încercăm să fim foarte vocali referitor la aceste probleme. Sunt discrepanțe majore între state. Trebuie să creem politici pentru a crește calitatea drepturilor omului. Trebuie să înțelegem cum se cheltuie banii și în statele membre ale UE. Încercăm să intervenim, să luăm legătura cu factorii de decizie, ca să generăm acele schimbări necesare”.
Olga Diaconu, coordonatoare de proiecte la Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER), a prezentat deficiențele identificate de către Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă – AGER în procesul de monitorizare a achizițiilor centralizate în sănătate realizate de către CAPCS. Astfel, au fost constatate standarde duble în procesul de achiziție a medicamentelor și probleme majore în domeniul achiziției de ambulanțe. Referitor la achizițiile de medicamente, a menționat că în Republica Moldova sunt medicamente și dispozitive medicale de proastă calitate pentru că mereu se alege ofertele cu prețuri cele mai scăzute. „Acesta este criteriul cel mai des utilizat în achizițiile publice din Republica Moldova, inclusiv în achizițiile de medicamente. Plătim foarte mulți bani, dar calitatea nu este întotdeauna cea mai bună. În unele cazuri se acceptă medicamentele care sunt autorizate în Republica Moldova, în alte cazuri se achiziționează medicamente care nu sunt autorizate nici măcar în țările unde sunt implementate standarde înalte de calitate. Sunt și situații în care se acceptă medicamente care au fost autorizate doar în țara de origine a medicamentului. Sunt în legislație excepții care permit autorităților să jongleze. În unele cazuri cumpără medicamente autorizate, în alte cazuri – neautorizate”.
Despre achizițiile de ambulanțe, a afirmat că anul acesta au fost desfășurate două proceduri de achiziție de ambulanțe, de 5 milioane de euro, pe două loturi. Deși, conform necesităților, sa pledat pentru ambulanțe de tip 4×4, deoarece e dificil să ajungi în sate cu ambulanțe de tip 4×2, totuși majoritatea ambulanțelor procurate în cadrul celor două loturi, au fost de tip 4×2. În ambele cazuri ar fi fost favorizată o companie românească, care a fost favorizată și în România, pentru că ar aparține unui demnitar de stat. „CAPCS, deși a indicat în caietul de sarcini că se procură ambulanțe care corespund standardelor EN1789 și se face referire la directive europene, totuși a lăsat la discreția operatorilor economici să aleagă modalitatea de a verifica dacă ambulanțele corespunde acestor criterii”.
În cadrul ședinței, au fost delegate trei organizații ale societțiii civile, care să facă parte din Platforma Națională pentru Achiziții Publice: Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă – AGER; Asociația Obștească „Local Invest” și Transparency International Moldova.
Până acum Coaliția de Monitorizare a Achiziţiilor Publice s-a întrunit în două ședințe, unde au fost abordate mai multe subiecte și probleme de actualitate din domeniul achizițiilor publice, printre care: programul național de dezvoltare al sistemului de achizițiilor publice pentru anii 2023-2026; transparența și raportarea achizițiilor de valoare mică; trucarea achizițiilor publice etc.