Ala Revenco: Sume tot mai mari de bani publici sunt utilizate în condiții de lipsă de concurență și cu o transparență foarte redusă

Publicat pe 27 sept. 2024
Distribuie:
Press release in English:

Asociația Obștească „Părinți Solidari” a monitorizat achizițiile publice de valoare mică efectuate de către șase Direcții de educație din municipiul Chișinău, în perioada 1 iulie 2023 – 30 iunie 2024, la un an de la intrarea în vigoare a unui nou regulament prin HG nr. 870/2022. Datele obținute scot la iveală, într-un raport, multiple riscuri și practici abuzive în cadrul procesului de achiziție publică, care creează un climat favorabil corupției și gestionării defectuoase a banilor publici.

Ala Revenco, directoare executivă la A.O. „Părinți Solidari”, la ședința Nr. 3 a Platformei Naționale pentru Achiziții Publice, din 26 septembrie, 2024, dedicată subiectului achizițiilor publice de valoare mică (AVM), a manifestat îngrijorare referitor la faptul că sume tot mai mari de bani publici sunt utilizate în condiții de lipsă de concurență și cu o transparență foarte redusă. „Amploarea și valoarea achizițiilor de valoare mică a crescut în timp, dar nu și atenția față de modul în care se desfășoară acestea. Atunci când pragurile achizițiilor de valoare mică erau de până la 80 de mii de lei pentru bunuri și servicii și de până la 100 de mii de lei pentru lucrări, situația a fost mai pușin dificilă. Acum, când avem praguri majorate considerabil, 300 de mii de lei pentru bunuri și servicii și 375 de mii de lei pentru lucrări, și ambele tipuri de proceduri pot fi realizate prin facturi de plată sau contracte directe, sunt necesare o mai mare atenție, reglementări mai serioase și o monitorizare mai strictă”, a spus Ala Revenco.

Directoarea „Părinți Solidari” a mai amintit, cu referire la raportul Curții de Conturi pentru anii 2020/2021, despre riscurile de atunci care planau asupra achizițiilor de valoare mică. S-a constatat ca fiind ambiguu și incomplet cadrul normativ aplicabil AVM-urilor, care facilita utilizarea netransparentă și ineficientă a banilor publici. De asemenea, nu era posibilă monitorizarea achizițiilor publice în ansamblu, o parte dintre autorități nici nu au raportat AVM la Agenția Achiziții Publice, iar transparența cheltuirii banilor publici prin astfel de proceduri nu era asigurată. Lipsa sancțiunilor aplicabile pentru încălcarea legislației privind achizițiile publice de valoare mică a creat spații de toleranță pentru abuzurile autorităților contractante, care au continuat să divizeze achizițiile publice pentru a desfășura cât mai multe achiziții de valoare mică.

„Nu sunt prea mari diferențe față de situația actuală. Majoritatea riscurilor enumerare de către Curtea de Conturi în 2021 sunt actuale și astăzi. Faptul că a fost aprobat un nou regulament nu a schimbat cardinal situația”, susține Ala Revenco, după ce asociația a analizat practicile de organizare și raportare a AVM-urilor, în perioada iulie 2023 – iunie 2024, de către cele șase direcții de educație din municipiul Chișinău.

Astfel, la un an de la adoptarea noului regulament, Direcția generală educație a mun. Chișinău a raportat drept realizate 162 de proceduri de achiziții publice de valoare mică, de circa 14,7 milioane lei, dintre care 159 s-au făcut prin facturi de plată și contracte directe, care presupune un nivel scăzut de transparență și lipsă de concurență. Doar 3 proceduri au fost publicate pe MTender, de 760 mii lei. Cumulativ, cele 6 direcții de educație (Direcția generală, Centru, Botanica, Râșcani, Buiucani și Ciocana) au raportat că au efectuat 1437 de proceduri de achiziții publice de valoare mică de aproape 79,76 milioane lei (suma nu include TVA). Dintre acestea, doar 21 de proceduri (1,5%), de aproape 2,85 milioane lei, au fost realizate prin MTender.

Analizând AVM-urile din sectorul educațional al mun.Chișinău, A.O. „Părinți Solidari a constatat o planificare defectuoasă a acestora prin neincluderea în planurile anuale de achiziție ale direcțiilor. Deficiențele de planificare sunt confirmate și de fragmentarea procurărilor, astfel că circa 40% din ele au avut valoarea de până la 5 mii de lei, existând chiar și achiziții cu valoarea sub 10 lei. S-a mai constat încălcări precum divizarea achizițiilor, neraportarea sau raportarea incompletă a acestora, favoritismul și lipsa transparenței la acordarea contractelor directe, imperfecțiuni ale cadrului de reglementare, lipsa sancțiunilor pentru încalcarea legislației privind achizițiile publice de valoare mică etc..

Ați monitorizat achizițiile publice?
Da, desigur
Nu, niciodată
Acum puteți monitoriza achizițiile publice cu PulsAchiziții.