Agenția Achiziții Publice, reorganizată și investită cu noi atribuții

Publicat pe 27 apr. 2024
Distribuie:
Press release in English:

Agenția Achiziții Publice (AAP) din Republica Moldova va fi reorganizată pentru a fi sporită calitatea procesului de achiziții publice. Guvernul a aprobat la sfârșitul lunii ianuarie, noul regulament cu privire la organizarea și funcționarea instituției, care prevede mai multe modificări ce țin de structură, organigramă, atribuții și efectivul-limită, care se mărește cu 7 unitți și va fi de 32 unități și pentru care sunt necesare 2,2 milioane de lei.

Documentul mai reglementează misiunea, domeniile de activitate și funcțiile de bază ale Agenției. Necesitatea reorganizării este argumentată de stabilirea noilor atribuții în domeniul achizițiilor sectoriale și achizițiilor de valoare mică. Conform Regulamentului recent aprobat, Agenția va îndeplini patru funcții principale: implementarea politicilor și actelor normative în materie de achiziții publice/sectoriale; elaborarea propunerilor de modificare a legislației din domeniu; monitorizarea și evaluarea funcționării sistemului de achiziții publice/sectoriale; și consolidarea capacităților autorităților/entităților contractante și ale operatorilor economici.

În scopul realizării funcțiilor respective, Agenția va îndeplini o serie de atribuții atât în domeniul achizițiilor oublice, cât și cele sectoriale, printre care: elaborarea propunerilor legislative, monitorizarea conformității achizitiilor, inclusiv cele de valoare mică, din punctul de vedere al regularității și calității, în baza indicatorilor de risc; sesizarea autoirătților competente în cazul identificării ilegalităților, riscurilor de practici anticoncurențiale sau acțiuni de corupție, elaborarea trimestrială și a anuală a analizelor statistice, inclusiv pentru achizițiile de valoare mică. Regulamentul stabilește și atribuția Agenției de a constata săvârșirea contravențiilor, aplicând, după caz, sancțiuni în conformitate cu prevederile Codului contravențional, care actualmente nu este aplicată.

Totodată, Agenția elabora anual programul național de instruire destinat autorităților/entităților contractante și operatorilor economici și va dezvoltă programe de profesionalizare și instruire continuă pentru specialiștii în achiziții publice/sectoriale. O nouă atribuție cu care este investită Agenția se referă la realizarea activităților privind certificarea specialiștilor în domeniul achizițiilor publice/sectoriale. De subliniat că certificarea în domeniul achizițiilor este un mecanism recent reglementat și urmează a fi pus în aplicare de către autorități.

Autor: Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”

Ați monitorizat achizițiile publice?
Da, desigur
Nu, niciodată
Acum puteți monitoriza achizițiile publice cu PulsAchiziții.