Achiziționarea serviciilor de mentenanță a sistemului aplicativ aferent sistemului financiar CNAS pentru anul 2024: criterii de selecție restrictive și decizii de evaluare cu semne de întrebare

Publicat pe 7 aug. 2024
Distribuie:
Press release in English:

Activitățile de monitorizare descrise în acest articol s-au desfășurat în lunile martie-aprilie 2024, concentrându-se pe procedura de achiziție a serviciilor de mentenanță corectivă și adaptivă a sistemului aplicativ aferent sistemului financiar (FMS) pentru anul 2024 – procedură desfășurată de către Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS) a Republicii Moldova în calitate de autoritate contractantă.

Echipa de monitorizare a urmărit această procedură de achiziții publice la diferite etape, însă cea mai mare atenție a fost acordată etapei de elaborare a documentației de atribuire, ca urmare a semnalării de către operatorii economici, inclusiv prin intermediul unei contestații depuse de către „Esempla Systems” SRL, a unor criterii de selecție rigide, învechite și restrictive.

O atenție sporită a fost acordată și monitorizării etapei de evaluare a ofertelor, ori această procedură de achiziții a fost contestată, pe marginea rezultatelor procedurii, de către operatorul economic „Esempla Systems” SRL, argumentele căruia generează mai multe semne de întrebare valide.

Etapa de planificare & lansare a achiziției

Vorbind despre planificarea procedurii de achiziție vizată, menționăm că aceasta este inclusă în Planul de achiziții a CNAS e pentru procurarea bunurilor, lucrărilor și serviciilor în anul 2024 (link aici).

Cât despre etapa de publicare a achiziției, la data de 30 noiembrie 2023, CNAS a Republicii Moldova a publicat în sistemul autorizat MTender anunțul de participare la licitația deschisă de a serviciilor de mentenanță corectivă și adaptivă a sistemului aplicativ aferent sistemului financiar (FMS) pentru anul 2024.

CNAS a estimat valoarea acestei achiziții ca fiind 2 344 000.00 MDL fără TVA.

Conform anunțului de participare , serviciile contractate urmau a fi prestate pe parcursul anului 2024, începând cu 01.01.2024 până la 31.12.2024, îndeplinind cerințele din caietul de sarcini, valabilitatea contractului fiind, așadar, până la 31.12.2024.

Același anunț de participare prevede o serie de criterii de calificare și selecție, care sunt sumarizate mai jos:

Etapa de depunere și deschidere a ofertelor & contestații pe marginea documentației de atribuire

Pe marginea acestei proceduri de achiziții, au intervenit cu comentarii trei operatori economici.

În primul caz (a se vedea mai sus), s-a solicitat clarificarea privind componentele pentru care se așteaptă specialiști dedicați, problema semnalată fiind lipsa inițială de claritate cu privire la componentele pentru care erau necesari specialiști, ceea ce ar fi putut duce la interpretări sau neconcordanțe în propunerile de servicii.

În cel de-al doilea caz (a se vedea mai sus), operatorul economic a solicitat autorității contractante schimbarea cerinței de experiență în administrarea platformei „1C” din mediul MCloud în orice mediu virtual. Autoritatea contractantă nu a dat curs solicitării operatorului economic, invocând Hotărârea Guvernului nr 128/2014.

În cel de-al treilea caz (a se vedea mai sus), a fost solicitată modificarea cerinței legate de experiența de participare în proiecte similare din domeniul asigurărilor financiar-sociale. Acest comentariu a scos la iveală problema unei cerințe neclare sau potențial restrictive din documentația de atribuire, care a necesitat o modificare pentru a facilita participarea operatorilor economici în procesul de achiziție. În cazul dat, AC a modificat criteriul de selecție în cauză conform recomandării operatorului economic.

Citește mai mult accesând link-ul lex.21.md

Ați monitorizat achizițiile publice?
Da, desigur
Nu, niciodată
Acum puteți monitoriza achizițiile publice cu PulsAchiziții.