În perioada iunie-decembrie 2022, Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER) a monitorizat procedurile de achiziții desfășurate în conformitate cu prevederile Legii 74/2020 privind achizițiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor și serviciilor poștale, în cadrul proiectului „Monitorizarea achizițiilor sectoriale în Republica Moldova”, desfășurat de către A.O. AGER, în calitate de beneficiar de sub-grant a proiectului „Consolidarea integrității în achizițiile publice”.
Iar principalele constatări şi concluzii observate pe parcursul activităţii de monitorizare desfăşurată sunt prezentate în Raportul de monitorizare a achiziţiilor sectoriale, lansat în ianuarie 2023. În baza concluziilor, raportul conţine o serie de sugestii şi recomandări, atât de ordin legislativ şi normativ, cât şi de ordin funcţional, orientate spre îmbunătăţirea sistemului de achiziţii sectoriale din Republica Moldova.
Raportul a fost elaborat în rezultatul analizei a aproximativ 100 de proceduri de achiziţie desfăşurate conform Legii nr. 74/2020, a datelor despre contractele atribuite şi datelor din Buletinele Achiziţiilor Publice disponibile pe pagina web a Agenţiei Achiziţii Publice, datelor din SIA RSAP MTender, precum şi a deciziilor emise de către Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor (în continuare ANSC). La fel, reprezentanţii AGER au solicitat informaţii, au participat în calitate de reprezentanţi ai societăţii civile în grupurile de lucru ale entităţilor contractante pentru anumite proceduri de licitaţie şi au asistat la şedinţe publice de examinare a contestaţiilor la ANSC.
Nu în ultimul rând, monitorii AGER au organizat o masă rotundă la 31 octombrie 2022 cu reprezentanţi din partea entităţilor contractante, Ministerului Finanţelor, Agenţiei Naţionale pentru Soluţionarea Contestaţiilor, Curţii de Conturi şi din partea societăţii civile, în cadrul căreia au fost discutate provocările cu care se confruntă părţile implicate în aceste procese şi posibile soluţii. Raportul conţine sinteza problemelor şi erorilor identificate, împreună cu recomandări formulate în vederea eficientizării procesului de achiziţie publică, atât prin prisma modificărilor legislative necesare, precum şi a măsurilor concrete ce trebuie întreprinse de către actorii cheie din domeniu.
Achiziţiile din sectorul utilităţilor au fost reglementate pentru prima dată în Republica Moldova prin Legea nr. 74, adoptată la 21.05.2020, intrată în vigoare un an mai târziu. Această lege transpune directiva 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achiziţiile efectuate de entităţile care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale. Raţiunea reglementării achiziţiilor din sectoarele energeticii, apei, transporturilor şi serviciilor poştale este asigurarea transparenţei şi concurenţei şi respectarea obligaţiilor aplicabile în domeniul mediului, social şi al muncii. Aceste principii reies din art. 28 din Legea nr. 74/2020 şi sunt înrădăcinate în principiile tratatului de Funcţionare a UE şi, în particular, în prevederile despre libera circulaţie a bunurilor şi serviciilor, dreptul de stabilire şi libertatea de prestare a serviciilor. Mijloacele financiare utilizate pentru realizarea achiziţiilor în sectoarele menţionate nu sunt întotdeauna de la bugetul de stat. Cu toate aceste, asigurarea concurenţei şi transparenţei acestor achiziţii este relevantă din următoarele considerente: Importanţa strategică a sectoarelor respective; Calitatea de entităţi contractante (autorităţi publice, întreprinderi publice sau persoane juridice, inclusiv agenţieconomici, care funcţionează în baza unor drepturi speciale sau exclusive, acordate conform legislaţiei de o autoritate competentă); Sursa de finanţare (chiar şi atunci când resursele financiare nu sunt de la bugetul de stat, acestea sunt obţinute din activitate de antreprenoriat desfăşurată în baza unor drepturi speciale sau exclusive, acordate conform legislaţiei de o autoritate competentă); Sursa de finanţare (chiar şi atunci când resursele financiare nu sunt de la bugetul de stat, acestea sunt obţinute din activitate de antreprenoriat desfăşurată în baza unor drepturi speciale sau exclusive, acordate conform legislaţiei de o autoritate competentă).
La aproape trei ani de la adoptarea legii, reglementarea achiziţiilor în sectoarele energeticii, apei, transporturilor şi serviciilor poştale este încă rudimentară. Aşadar, în urma monitorizării achiziţiilor sectoriale, echipa AGER a constatat că unele dintre entităţile contractante nu au personal calificat pentru realizarea eficientă a achiziţiilor. Acest lucru se datorează în special faptului că, până la intrarea în vigoare a Legii nr. 74/2020, actualele entităţi contractante erau exceptate de la aplicarea Legii nr. 131/2015 în baza art. 5, iar o altă Lege similară nu a fost aplicabilă. Respectiv, o parte dintre actualele entităţi contractante nu se conduceau de nici o reglementare administrativă a achiziţiilor, pe când unele entităţi contractante desfăşurau achiziţiile în baza unor regulamente specializate domeniului lor de activitate, ce diferă substanţial de Legea nr. 74/2020. În acelaşi timp, instruirile cu privire la aplicarea prevederilor Legii nr. 74/2020 desfăşurate de Agenţia Achiziţii Publice au fost superficiale şi puţine entităţi contractante au participat la ele. Alte pregătiri nu au existat, iar o autoritate responsabilă care să explice modul de aplicare a Legii nr. 74/2020 nu există. Respectiv, fiecare entitate contractantă a ajuns să aplice sau să nu aplice Legea nr. 74/2020 după propriile sale interese şi viziuni. Acest lucru duce la o incoerenţă în achiziţiile sectoriale şi o lipsă de predictibilitate şi stabilitate juridică.
De asemenea, lipseşte o mare parte din legislaţia secundară necesară pentru desfăşurarea achiziţiilor sectoriale. Această problemă adânceşte şi mai mult neclarităţile şi inconsecvenţele în aplicarea Legii nr. 74/2020. Astfel, în lipsa formularelor standard, în lipsa unor reglementări clare ce trebuie să fie prevăzute în legislaţia secundară, entităţile contractante adoptă fiecare propria abordare cu privire la aspectele reglementate. Acest lucru duce la un haos juridic, unde nici măcar nu este clar dacă acţiunile entităţilor contractante sunt legale sau nu.
Pentru a îmbunătăţi sistemul achiziţiilor sectoriale, echipa AGER propune următoarele recomandări care trebuie realizate în cel mai scurt timp posibil:
- Adoptarea cadrului legal normativ secundar aplicabil achiziţiilor sectoriale;
- Instituirea unei autorităţi responsabile pentru achiziţiile sectoriale;
- Instruirea personalului din cadrul entităţilor contractante în domeniul achiziţiilor sectoriale;
- Instituirea obligaţiei de desfăşurare a achiziţiilor sectoriale prin SIA RSAP;
- Reducerea termenelor de desfăşurare a achiziţiilor sectoriale.
Scopul acestui ghid este familiarizarea cu prevederile Legii Nr. 74/2020 privind achiziţiile sectoriale, şi anume când şi cum acestea trebuie aplicate. Din cauza faptului că Legea nr. 74/2020 a fost aprobată şi a intrat în vigoare ulterior Legii nr.131/2015 privind achiziţiile publice, multe persoane continuă să facă referire la prima în cazul achiziţiilor sectoriale. De asemenea, sunt şi cazuri în care este aplicată în mod eronat Legea Nr. 74/2020.
Acest ghid este destinat operatorilor economici interesaţi să participe la achiziţiile sectoriale şi entităţile contractante. De asemenea, acesta poate servi drept reper pentru societatea civilă care monitorizează achiziţiile sectoriale.
Activitățile au avut loc loc în cadrul proiectului „Monitorizarea achizițiilor sectoriale în Republica Moldova”, implementat de A.O. „Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER”, în calitate de beneficiar de sub-grant a proiectului „Consolidarea integrității în achizițiile publice”. Proiectul este implementat de către IDIS „Viitorul”, în parteneriat cu Parteneriat pentru Transparență (SUA). Proiectul urmărește susținerea reformelor în domeniul achizițiilor publice în Moldova, care vor spori transparența și corectitudinea achizițiilor publice prin abilitarea cetățenilor de a responsabiliza instituțiile relevante.
Sursa: AGER