Achizițiile publice de valoarea mică – mai transparente din 1 iulie?

Publicat pe 30 mai 2023
Distribuie:
Press release in English:

La 1 iulie 2023 intră în vigoare Hotărârea Guvernului nr. 870 din 14.12.2022 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la achizițiile publice de valoare mică. Iar la data de 02.02.2023, au fost adoptate modificările la Legea 131/2015 privind majorarea pragurilor pentru contractele de achiziții publice de valoarea mică, drept urmare a inflației ridicate din ultima perioadă. Astfel, pentru contractele de achiziții de bunuri și servicii suma crește de la 200.000 lei până la 300.000 lei fără TVA; pentru contractele de achiziții de lucrări de la 250.000 lei la 375.000 lei fără TVA, iar pentru contractele de achizitii publice care au ca obiect servicii sociale de la 400.000 lei la 600.000 lei fără TVA.

Deși majorarea pragurilor pentru contractele de achiziții publice de valoare mică a fost motivată de autorități drept un mecanism de ajustare la inflație, mai mulți reprezentanți ai societății civile au semnalat riscul unei transparențe reduse prin imposibilitatea de monitorizare a acestor proceduri. În avizul AGER, IDIS Viitorul, Inițiativa Pozitivă privind proiectele de modificarea Legii nr. 131/2015, potrivit pct. 70 din Regulamentul 870/2022, autoritățile/entitățile contractante sunt obligate să prezinte trimestrial, până la data de 15 a lunii următoare, în SIA „RSAP”, informația cu privire la achizițiile publice de valoare mică realizate în conformitate cu prevederile pct. 14.

Necesitatea publicării informațiilor în sistemul electronic MTender a fost semnalizată și în Apelul Public al societății civile privind necesitatea asigurării transparenței și reglementării eficiente a achizițiilor publice de valoare mică. Or, actualmente, acesta nu dispune de funcționalități tehnice specifice desfășurării procedurilor de valoare mică și nici funcționalități care ar permite autorităților/entităților contractante publicarea trimestrială a informațiilor privind rezultatele AVM.

Menționăm că, achizițiile publice de valoare mică reprezintă contractele care au ca obiect achiziția de bunuri, executarea de lucrări sau prestarea de servicii, planificate și încheiate de către autoritățile contractante, ale căror valoare estimată, fără taxa pe valoarea adăugată, nu depășesc pragurile prevăzute la art.2 alin (1) din Legea nr.131/2015 privind achizițiile publice și art.1 alin (3) din Legea nr.74/2020 privind achizițiile în sectoarele energeticii, apei, transportului și serviciilor poștale.

Achizițiile publice de valoare mică se realizează de către autoritatea contractantă în baza planului anual de desfășurare a achizițiilor publice sau din motive de urgență, ca urmare a apariției unor necesități neplanificate sau evenimente imprevizibile. Motivele de urgență sunt justificate prin argumente concrete și stabilite de grupul de lucru printr-un proces-verbal, în conformitate cu pct. 8 din Regulament, în cazurile strict necesare, din motive de maximă urgenţă ca urmare a unor evenimente imprevizibile pentru autoritatea/entitatea contractantă în cauză, nu se pot respecta termenele pentru procedura de achiziție de valoare mică prin SIA ,,RSAP”. Situaţiile invocate pentru a justifica maxima urgenţă nu trebuie să fie imputabile autorităţilor/entităților contractante.

Decizia privind neutilizarea sistemului SIA ,,RSAP” pentru achiziția de valoare mică se adoptă cu majoritatea de voturi ale membrilor grupului de lucru și se consemnează printr‑un proces-verbal.

Sursa: AGER și IDIS „Viitorul”

Ați monitorizat achizițiile publice?
Da, desigur
Nu, niciodată
Acum puteți monitoriza achizițiile publice cu PulsAchiziții.