Ministerul Finanțelor a lansat, în februarie 2022, platforma de achiziții publice guvernamentală – www.mtender.md. Platforma a fost creată în cadrul sistemului informațional autorizat „Registrul de Stat al Achizițiilor Publice” MTender și permite utilizatorilor să desfășoare proceduri de achiziții publice conform cadrului legal. Platforma guvernamentală a fost dezvoltată de Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe (CTIF) la solicitarea Ministerul Finanțelor, din resurse bugetare. Aceasta este prima platformă guvernamentală, actualul sistem electronic MTender fiind unul de tip multiplatformă. Ministerul informează că platforma www.mtender.md cuprinde funcționalități noi precum atribuirea contractelor de achiziții prin procedura de licitație restrânsă, cât și prin instrumentul specific acordul-cadru, prevăzut la art. 46 al Legii nr. 131/2015 privind achizițiile publice.
Anterior, pe 20 decembrie 2021, reprezentanții Ministerului Finanțelor, în cadrul unei ședințe comune, au informat reprezentanții societății civile (IDIS, AGER, Inițiativa Pozitivă) despre decizia dezvoltării unui nou sistem electronic de achiziții publice, precizând că implementarea acestuia va fi mai puțin costisitoare și mai rapidă decât finalizarea procesului de dezvoltare și mentenanța actualului sistem MTender. Aceasta în contextul în care, pe parcursul anului 2021, Ministerul Finanțelor a investit resurse financiare considerabile pentru dezvoltarea sistemului de achiziții actual MTender prin intermediul CTIF. Prin urmare, nu este clar raționamentul privind alocarea resurse lor financiare pentru dezvoltarea unei noi platforme în contextul deciziei de a înlocui actualul sistem electronic de achiziții cu un nou sistem.
Ulterior, pe data de 05 ianuarie 2022, societatea civilă a solicitat Ministerului Finanțelor, printr-o cerere de acces la informație, rezultatele analizei la care s-a făcut referire în ședința din 20 decembrie 2021. Deși, Ministerul a răspuns solicitării, aceasta nu oferă răspunsuri la toate întrebările adresate și acces la informațiile solicitate. Respectiv, Ministerul nu a prezentat analiza comparativă a funcționalităților și a costurilor care să demonstreze că dezvoltarea unui nou sistem ar avea mai multe avantaje și ar fi mai eficientă din punct de vedere financiar.
Totuși, Ministerul a răspuns pozitiv la solicitarea de includere a doi reprezentanți ai societății civile în Grupul de lucru pentru implementarea noului sistem de achiziții electronice (creat prin Ordinul MF nr. 8 din 20.01.2022). Conform informației disponibile pe Platforma pentru Gestionarea Asistenței Externe, noul sistem electronic (de tip mono-platformă) urmează a fi dezvoltat în cadrul proiectului Delegației Uniunii Europene „Asistență tehnică pentru dezvoltarea sistemului de achiziție electronic din Republica Moldova”, în acest sens fiind contractată compania „European Dynamics” SA.
Un aspect important în dezvoltarea sistemului electronic de achiziții este asigurarea transparenței și accesului la informații la toate etapele procesului de achiziție. Actualul sistem MTender a fost lansat în 2017 – ca proiect pilot pentru achiziții de valoare mică și a devenit obligatoriu prin lege pentru achizițiile de valoare mare (COP și LD) în octombrie 2018, fiind, în continuare, în curs de dezvoltare. Deși sistemul are o serie de carențe de ordin tehnic și contradicții cu prevederi le legale în vigoare, nefiind posibilă desfășurareainteg rală a procedurilor de transparenței achizițiilor (întrucât lipsește funcționalul pentru contractare), totuși actualul sistem electronic a contribuit enorm la transparentizarea achizițiilor publice, fapt ce a oferit societății civile posibilitatea de a monitoriza eficiența cheltuirii banilor publici. Așadar, reprezentanții societății civile pledează pentru transparență și utilizarea eficientă a resurselor publice, implicându-se plenar în activitatea grupului de lucru și informând publicul despre procesul de lucru și deciziile luate.
Autor: Diana Enachi, coordonator monitorizare achiziții publice, IDIS „Viitorul”