Parc industrial pe hârtie

Publicat pe 12 apr. 2023
Distribuie:
Press release in English:

„Împreună vom crea un mediu favorabil investițiilor!” – e mesajul pe care îl vezi de cum deschizi pagina oficială a Parcului industrial Cahul. Pe fundal – o imagine cu o clădire modernă cu patru niveluri, iar în față o parcare, drum asfaltat și trotuare. De pe același site, aflăm că parcul are o suprafață totală de 5,8 hectare, 16 mii de metri pătrați de clădiri nefinalizate, peste 40 de mii de metri pătrați de terenuri libere, construcții auxiliare și 140 locuri de parcare. La o primă vedere, acesta pare pregătit să-și primească rezidenții. Una e pe site, alta e în realitate. De sus, ceea ce trebuie să fie o zonă industrială cu o infrastructură bine pusă la punct, arată ca o ruină: clădiri vechi ca niște schelete de beton, terenuri lăsate în paragină. Doar o clădire pare să fi fost renovată.

Consiliului Raional Cahul este proprietarul Parcului Industrial, amplasat pe ruinele fostului Combinat de Brânzeturi. Terenul și clădirile au fost date în folosință gratuită, pe un termen de 30 de ani, de Consiliul Raional Cahul unei firme fondate de trei afaceriști locali – Sud-Invest Company SRL. Contractul a fost semnat în septembrie 2014, la doar patru luni de la fondarea acesteia. După un an și jumătate, mai exact, în martie 2016, compania a obținut prin Hotărâre de Guvern statut de parc industrial. Cu alte cuvinte, Sud-Invest Company SRL are dreptul să administreze bunul public în scop industrial, să-l amenajeze corespunzător și să selecteze agenții economici rezidenți, care vor beneficia de o serie de facilități, inclusiv de ordin fiscal. Potrivit aceleiași Hotărâri de Guvern, agentul economic urma să racordeze acest teritoriu la rețeaua de utilități publice ale orașului Cahul în termen de doi ani. În caz contrar, risca să piardă statutul de administrator al parcului. Totodată, potrivit Planului de afaceri, agentul economic trebuia să investească 13,2 milioane de lei, inclusiv pentru a renova clădirea administrativă.

DUMITRU CREȚU, șef interimar, Direcția Construcții și Drumuri, Consiliul Raional CahulClădirea cum a fost așa și este. De ce au mers și au semnat că o vor restabilita. Or, pur și simplu, ca să capete contractul de comodat cu așa idee, cu orice fel, că știa că nu o să facă, poate. Eu, de exemplu, să fi fost, mă uitam să-mi iau asupra mea așa ceva, era să mă mai gândesc. Înseamnă că, eu intuiesc, cu orice preț au vrut să câștige teritoriul acesta, dar ce va fi mai departe – ne-om clarifica.

Planurile s-au schimbat pe parcurs, însă. În loc de renovarea clădirii administrative, s-a decis, în cele din urmă, repararea unei hale de producție, ne spune Dumitru Susanu, administratorul și unul dintre fondatorii Sud-Invest Company SRL. 

DUMITRU SUSANU, administrator, Sud-Invest Company SRLDupă ce am câștigat concursul, ne-am gândit, am făcut noi un concept, așa noi cu Consiliul împreună, cam de la ce ar fi cazul să pornim, cam ce lucrări. Și atunci noi ne-am gândit că ar fi bine să facem poate, într-adevăr, blocul administrativ. Acum, în 2022, ne-am gândit că nu mai este rezonabil să facem oficiul acesta. Clădirea este deja în stare deplorabilă. Și ne-am gândit să lansăm o producere prin care, într-adevăr, să putem argumenta la toți că este o hală, iată, noi deja am făcut-o, puteți veni, puteți deja lua în chirie sau puteți să luați o hală alături, puteți construi. Să arătăm că parcul deja, în curând, o să devină funcțional. La moment, avem investiți peste 12 milioane de lei în hala de producere.  

Pe lângă investițiile private și statul a contribuit cu circa 21 de milioane de lei, oferiți din bugetul Fondului Național pentru Dezvoltare Regională și care au fost gestionați de Agenția de Dezvoltare Regională Sud, pe scurt – ADR Sud, aflată în gestiunea Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale. Proiectul pentru finanțarea din Fondul Național de Dezvoltare Regională a fost depus de Consiliul Raional Cahul, în parteneriat cu Primăria Cahul și Sud-Invest Company SRL. S-au cheltuit, în mare parte, pentru lucrări de construcție sau reabilitare a rețelei de gaz, electricitate, apeduct, cât și de amenajare a teritoriului. Dorin Coroian, specialist în  achiziții publice la ADR Sud ne spune că, de fapt, astfel de lucrări ar fi trebuit, potrivit Hotărârii de Guvern, să le facă Sud-Invest Company SRL, firma care administrează parcul. 

DORIN COROIAN, specialist achiziții publice, ADR Sud: Ce am observat noi, în cazul dat, compania administratoare a avut zero aport la proiectul dat. Proiectul a fost depus de Consiliul raional Cahul. La implementare au fost implicați: Consiliul raional, ADR și finanțarea din Fond. Când a ajuns termenul ca firma dată să raporteze Guvernului investițiile pe care le face, ei au început a cere de la noi ce investiții s-au făcut, că noi trebuie să le raportăm. Ideea este că în lege scrie că investițiile date trebuie să fie făcute de această companie. Ei cumva au vrut să demonstreze că fac ceva în parc, dar, de fapt, fac ceva, dar nu cu forțele proprii și nu cu mâinile proprii, să spunem așa.

Mai mult, pentru lucrările de construcție a fost contractată o companie, alta decât cea care administrează parcul. Pentru asta, Agenția de Dezvoltare Regională Sud a organizat o procedură de achiziții publice.

DORIN COROIAN, specialist achiziții publice, ADR Sud: A fost o procedură destul de complicată. Prima licitație a fost anulată, deoarece au fost depuse doar două oferte în acea perioadă pentru lucrări. Minimum necesar era de trei. Totodată, în cadrul ofertelor au fost constatate mai multe nereguli. Operatorii economici au fost informați despre toate minusurile, să le spunem așa, care le aveau. Totuși motivul pentru care a fost anulată licitația, a fost faptul că au fost depuse doar două oferte. În procedura repetată deja se permite sau se acceptă chiar și o singură ofertă. Au fost depuse iarăși două oferte. Aceleași companii au participat.  

Cele două companii care au participat la licitațiile organizate în 2017, au fost: Coloana Mecanizată de Construcții SRL, cu sediul la Chișinău, și Gebhardt Construct SRL din Cahul. La acel moment, Coloana Mecanizată de Construcții SRL era deținută de o altă companie – Tehnodava SRL, care era și încă mai este afacerea Elenei Agache, soția deputatului democrat de atunci, Angel Agache și fiica lui Constantin Becciev, fostul șef al ÎM Apă-Canal Chișinău.

Cea de-a doua companie aparținea lui Boris Susanu și mama acestuia, Nadejda. Boris Susanu este fratele lui Dumitru Susanu, actualul proprietar al Gebhardt Construct SRL. Cei doi frați dețin 45% și respectiv 51% din capitalul social al Sud-Invest Company SRL – administratoarea Parcului industrial Cahul, parc condus de același Dumitru Susanu.În urma licitației, câștigătoare a fost desemnată compania de la Chișinău care a încasat cele aproape 21 de milioane de lei, bani publici. La rândul ei, Coloana Mecanizată de Construcții SRL nu a făcut singură lucrările, dar a apelat și la alte companii. Printre acestea, Constdrum SRL, firmă deținută, în momentul semnării contractului de subantrepriză, de Igor Drangoi, fratele consilierului local din partea Partidului Democrat, Sergiu Drangoi. Constdrum SRL s-a ocupat, în mare parte, de asfaltare, instalarea bordurilor și a pavajului din plăci de beton. Valoarea contractului – peste opt milioane de lei din totalul de aproape 21 de  milioane cât a costat proiectul. Din februarie 2022, consilierul democrat Sergiu Drangoi preia conducerea firmei Constdrum SRL.

SERGIU DRANGOI, administrator, Constdrum SRLDin câte cunosc eu, fiindcă sunt administrator de circa niciun an de zile, Coloana mecanizată în construcții SRL a subcontractat un agent economic pentru efectuarea lucrărilor pentru amenajarea stratului de beton asfaltic și a drumurilor de acces, a trotuarelor. Din ce îmi aduc aminte, a fost necesar să întrerupă contractul cu această întreprindere și a fost contractat Constdrum SRL. Constdrum SRL, practic, a finisat unele lucrări ce ține de finisarea bordurilor și trotuarelor, pentru că ele erau, practic, 70% deja instalate și a așternut stratul de beton asfaltic la Parcul industrial.

Sergiu Drangoi a fost vicepreședinte al raionului Cahul, între 2017 și 2019. A deținut pentru o perioadă scurtă de timp și interimatul funcției de director al Societății pe Acțiuni cu capital majoritar de stat, Drumuri Cahul. Cât despre un posibil conflict de interese sau favorizarea firmei fratelui său la semnarea contractului de subantrepriză pentru lucrările la Parcul industrial Cahul:   

SERGIU DRANGOI, administrator, Constdrum SRLNu este un conflict de interese pentru că în perioada cât am activat eu la Consiliul raional Cahul, Constdrumul SRL nu știu dacă a avut conctracte – în primul rând, dar în al doilea rând – dacă aș fi avut erau alți fondatori, alți administratori. Fratele meu a cumpărat doar acum un an această companie, acum un an și jumătate, maximum doi ani.

Reporter: Fratele dumneavoastră era în funcție.

SERGIU DRANGOI, administrator, Constdrum SRLNu sunt sigur. Din câte țin minte nu era fratele fondator. Eu nu m-am implicat, în general, în activitate. El de mulți ani activează în România, gestionează mai multe afaceri și eu nu mă implic.

Să revenim la Coloana Mecanizată de Construcții SRL, principala firmă responsabilă de lucrările pe teritoriul Parcului Industrial Cahul. În 2017, atunci când a semnat contractul, s-a angajat că, în decurs de un an, adică până la sfârșitul anului 2018, să termine lucrările. Ceea ce nu s-a întâmplat, însă. Asta, deoarece au fost semnate mai multe acorduri de majorare a termenului de executare a lucrărilor. S-a micșorat și valoarea contractului care inițial era de puțin peste 20 de milioane de lei la circa 18,9 milioane de lei. Totuși, pe conturile firmei a ajuns o sumă mai mare. De ce? Pentru că în 2019 și 2020, au mai fost organizate alte trei proceduri de achiziții publice prin negociere directă, fără publicare, iar, în consecință, au mai fost semnate cu aceeași companie de la Chișinău, fără să treacă printr-o licitație publică, alte contracte în valoare totală de aproape două milioane de lei. Într-un final, suma încasată de Coloana Mecanizată de Construcții tot la circa 21 de milioane de lei a ajuns. Iată ce explicații are șeful secției Managementul integrat al proiectelor din cadrul ADR Sud.

ANDREI POPUȘOI, șef secție, Managementul integrat al proiectelor, ADR SudMulte lucrări au fost excluse din motivul că nu era necesitatea. Toate volumele de lucrări care au fost incluse, excluse au fost notificate către beneficiar. Dacă este semnat un contract de antrepriză cu termenii de executare de 12 luni și este finanțat din sursele bugetului național, de facto, el poate să fie și de 36 de luni implementarea acestuia. Poate să fie, până la urmă, și de 20 de luni, dar se ia în calcul, efectiv, alocările și valorificarea lucrărilor  din cadrul proiectului.

Abia în vara lui 2021, a fost întocmit procesul-verbal de recepție la terminarea lucrărilor. Cu toate acestea, parcul nu a fost dat în exploatare și niciun agent economic nu pare interesat să devină rezident al parcului. 

DORIN COROIAN, specialist achiziții publice, ADR SudChiar dacă lucrările ar fi finalizate perfect și așa cum trebuia, și cu mult timp înainte, asta nu garantează că parcul funcționează așa cum trebuie. Parcul ca să funcționeze trebuie să aibă rezidenți acolo. Noi am asigurat acea finanțare și am monitorizat ca banii dați, care au fost alocați din Fond, să fie folosiți anume pentru scopul pentru care au fost alocați. Mai departe este responsabilitatea, iarăși, locală de a identifica rezidenții, pentru a realiza însăși ideea parcului dat.   

SERGIU RENȚA, consilier, Consiliul Raional CahulDe multe ori s-a ridicat întrebarea în cadrul ședințelor Consiliului raional: Ce se întâmplă, când va fi dat în exploatare parcul industrial? Am pierdut, cred că, mulți agenți economici care erau cointersați să vină să investească. Cu ochiul liber se vede că nu s-au executat calitativ. Dacă o să mergeți acolo o să vedeți: s-a scos asfaltul, s-a pus fracția sau mărimea asfaltului nu corespunde conform standardelor de rigoare. Cu ochiul liber se văd trotuarele care sunt delăsate.

Pentru mai multe detalii despre calitatea lucrărilor, am mers la sediul Coloanei Mecanizate de Construcții SRL din Chișinău. Am vrut să discutăm cu administratoarea, Elena Agache. Aceasta nu era la oficiu. Am reușit să vorbim cu inginerul-șef, Iurie Becciv, care este nepotul lui Constantin Becciev, fostul șef al Apă-Canal Chișinău și tatăl Elenei Agache.

Reporter: Sunteți mulțumit de realizarea lucrărilor?

IURIE BECCIV, inginer-șef, Coloana Mecanizată de Construcții SRLDa, desigur.

Reporter: Cum vă pare calitatea?

IURIE BECCIV, inginer-șef, Coloana Mecanizată de Construcții SRLNormală, s-a cam tergiversat și degradează obiectul. Dacă s-a semnat procesul verbal la terminarea lucrărilor, deja este în exploatare. Pur și simplu, rămâne recepția finală. Termenul de garanție – cinci ani.

Reporter: Și când va avea loc recepția finală?

IURIE BECCIV, inginer-șef, Coloana Mecanizată de Construcții SRLNu știu. Probabil, dacă de luat din 2021, înseamnă că în 2026. Să remediem defectele și care o să mai apară pe parcurs.

Elena Agache nu ne-a răspuns nici la telefon și, deși i-am lăsat un mesaj, nu a revenit cu un apel. Am mers într-o altă zi la sediul companiei în încercarea de a discuta, totuși, cu proprietara și administratoarea firmei.

LUDMILA COMAC, contabilă, Coloana Mecanizată de Construcții SRLDumneaei este în concediu de îngrijire a copilului și lucrează de la distanță.

Reporter: Cât de ușor a fost ca să câștige Coloana mecanizată în construcții SRL această achiziție?

LUDMILA COMAC, contabilă, Coloana Mecanizată de Construcții SRLA fost o licitație publică la care am participat, oferind toate devizele, tot pachetul de documente. Am fost și l-am depus. Nu poate fi influențată politic o licitație publică, nu poate fi.

Una peste alta, la ultima ședință de lucru la care au participat reprezentanți ai Consiliului Raional Cahul, Agenției de Dezvoltare Regională Sud, firma administratoare a parcului industrial și reprezentantul companiei de la Chișinău, i s-a dat termen Coloanei Mecanizate de Construcții SRL să ducă la bun sfârșit lucrările până în data de 28 aprilie 2023. În caz contrar, Consiliul Raional Cahul o va acționa în judecată. Mai mult, comisia a anulat ultimul proces verbal de recepție finală din februarie 2023.  Între timp, chiar dacă Parcul industrial nu este dat în exploatare și nu are încă dreptul să primească rezidenți, în singura construcție renovată, Sud-Invest Company SRL a instalat utilaj și a dat start activității de producere a bolțarilor din beton. În ziua în care am realizat filmările, am surprins și un camion care tocmai fusese încărcat cu materiale de construcții, proaspăt fabricate, ieșind de pe teritoriul Parcului. 

DUMITRU SUSANU, administrator, Sud-Invest Company SRLNoi acum activăm, da, nu e chiar corect, nu e chiar bine. Cel puțin, la moment, nu ne interzice nimeni. Noi putem activa, am în vedere că noi ca administrator avem absolut aceleași drepturi ca și un antreprenor care ar fi rezident. Plus, noi mai și gestionăm parcul.

Lucrările la Parcul Industrial Cahul au intrat în toamna lui 2021 în vizorul Centrului Național Anticorupție care a cerut Agenției pentru Supraveghere Tehnică să facă un control al volumelor și costurilor lucrărilor de construcție. În urma verificărilor, Agenția a constatat  lucrări neexecutate în sumă de circa 16 mii 400 de lei. În martie anul trecut Centrul Național Anticorupție a pornit o cauză penală privind delapidarea averii străine, iar dosarul a fost remis conform competenței Inspectoratului de Poliție Cahul, care investighează cazul. Totuși, când vom avea un Parc Industrial la Cahul funcțional? Nu știm deocamdată.  

Acest subiect a fost produs în cadrul proiectului „Urmărim banii publici”, desfășurat de A.O. Proiectul media „CU SENS”, în calitate de beneficiar de sub-grant al proiectului „Consolidarea integrității în achizițiile publice”. Proiectul este implementat de către Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, în parteneriat cu Parteneriat pentru Transparență (SUA). Responsabilitatea pentru conținutul acestei înregistrări le revine în exclusivitate A.O. Proiectul media „CU SENS” și nu reflectă neapărat opinia IDIS „Viitorul” și a donatorului.

Sursa: www.cusens.md

Ați monitorizat achizițiile publice?
Da, desigur
Nu, niciodată
Acum puteți monitoriza achizițiile publice cu PulsAchiziții.