Andrei Bargan: Asociația noastră este unica asociație obștească reprezentată la ședințele grupului de lucru pentru achiziții publice în raionul Cimișlia

Publicat pe 20 ian. 2023
Distribuie:
Press release in English:

Achizițiile eficiente sunt un element cheie al bunei guvernanțe. Iar societatea civilă are un rol esențial în monitorizarea achizițiilor publice și asigurarea transparenței în atribuirea și executarea contractelor de achiziții publice, contribuind la consolidarea bunei guvernări și la dezvoltarea punților de legătură dintre societate și guvernare la toate nivelurile. De acest lucru s-au convins şi reprezentanţii Asociaţiei obşteşti „Prospect” din oraşul Cimişlia, care face parte din cele opt organizaţii ale societăţii civile din Moldova care au beneficiat de granturi în valoare totală de 200 de mii de dolari. Organizaţiile au fost selectate pe baza unui proces competitiv în cadrul concursului de granturi lansat de proiectul „Consolidarea integrităţii în achiziţiile publice”, care este implementat de Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) „Viitorul” în colaborare cu de Parteneriat pentru Transparenţă din SUA. Care au fost activităţile şi impactul proiectului „Monitorizarea achiziţiilor publice pentru anul 2022 din raionul Cimişlia”, ce ar trebui să facă autorităţile din raionul Cimişlia pentru a asigura eficienţa achiziţiilor publice, dar şi care sunt recomandările pentru organizaţiile care monitorizează achiziţiile publice, ne povesteşte directorul Asociației obștești „Prospect”, Andrei Bargan.

Ana-Maria Veverița: Povestiți-ne un pic despre activitatea Asociației obștești „Prospect” și activitățile pe care le realizați în cadrul asociației?

Andrei Bargan: Asociaţia obşească „Prospect” a fost înfiinţată la 27 februarie 1999 din iniţiativa lucrătorilor din mass media locală din oraşul Cimişlia. Asociaţia şi-a început activitatea în octombrie 1999, lansând proiectul „Informarea cetăţenilor despre executarea bugetelor locale” finanţat de Fundaţia Soros Moldova. Ulterior, a activat în domeniul producerii informaţiei audiovizuale, emisiunilor privind respectarea drepturilor omului, obţinând astfel Premiul 3 pentru cea mai reuşită acţiune de promovare şi apărare a drepturilor omului realizată în anul 2006; a coordonat proiecte finanţate de UNDP, USAID, Freedom House, UE în diverse domenii: libertatea de exprimare, acţiuni anticorupţie, implicarea cetăţenească etc. şi a fost partener al ONG-urilor locale în diferite proiecte. Misiunea Asociaţiei obşteşti „Prospect” este dezvoltarea activismului social şi spiritului de iniţiativă al cetăţenilor, informarea populaţiei despre drepturile sale economice, sociale, antrenarea acesteia în activitatea administraţiei publice locale. Iar obiectivele Asociaţiei se referă la informarea pupulaţiei din sate şi distribuirea informaţiei privind participarea cetăţenilor în luarea deciziilor la nivel local; suport oferit pentru realizarea programelor sociale ale administraţiei publice locale, cât şi informarea cetaţenilor despre respectarea drepturilor lor sociale şi folosirea banilor publici.

AMV: Ce experiență are asociația în domeniul achizițiilor publice? De ce domeniul achizițiilor este unul de interes pentru asociația Dvs.?

Andrei Bargan: În perioada februarie – iunie 2021, Asociaţia obştească „Prospect” din oraşul Cimişlia a fost partener în proiectul implementat de către Centrul Român de Politici Europene „Creşterea capacităţilor societăţii civile la nivel local pentru monitorizarea administraţiilor publice locale”. Experienţa acumulată ne-a trezit interesul pentru eficienţa folosirii banilor publici. Urmăream în mass-media articole şi reportaje despre abateri de la legislaţie în cadrul achiziţiilor publice. Am văzut, că licitaţiile pentru achiziţiile mai mari sunt electronice şi putem astfel de la distanţă să aflăm multă informaţie, apoi să analizăm şi să oferim cetăţenilor mai multă informaţie cum se cheltuie banii lor- banii publici.

AMV: Care a fost motivația de a aplica la concursul de granturi pentru organizațiile societății civile în domeniul monitorizării achizițiilor publice?

Andrei Bargan: Cunoşteam despre activitatea IDIS „Viitorul” anterior, experţii institutului participând totodată la dezbaterile publice organizate de televiziunea locală. În luna martie 2022 când a fost lansat apelul de proiecte în domeniul achiziţiilor publice din partea IDIS „Viitorul”, o colegă din societatea civilă locală mi-a sugerat ideia de a participa la concurs. În raionul Cimişlia nu auzisem să monitorizeze cineva din societatea civilă achiziţiile publice. Şi atunci m-am gândit de ce să nu fim noi primii. Aveam deja experienţă de activitate în monitorizare anticorupţie la nivel local. Astfel, am aplicat şi am fost selectaţi după un proces competitiv şi clarificări din partea organizaţiilor implementatoare – IDIS „Viitorul” şi Parteneriat pentru Transparenţă.

AMV: Povestiți-ne un pic despre proiectul „Monitorizarea achizițiilor publice pentru anul 2022 din raionul Cimișlia” și anume scopul acestuia, perioada, beneficiarii și rezultatele așteptate.

Andrei Bargan: Proiectul „Monitorizarea achiziţiilor publice pentru anul 2022 din raionul Cimişlia”, implementat în perioada aprilie – decembrie 2022 a avut drept scop consolidarea integrităţii achiziţiilor publice în raionul Cimişlia prin monitorizarea lor de către societatea civilă locală. Ne-am concentrat pe domeniul construcţiei şi reparaţiei drumurilor locale. Am ales acest tip de achiziţii în domeniul infrastructurii pentru că este vulnerabil ilegalităţilor şi considerat cel mai puţin transparent. Ne-am concentrat pe contracte de valoare înaltă (per total erau achiziţii de peste 10 mln lei). Am monitorizat astfel şapte obiecte de reparaţie a drumurilor locale (Gradişte-Coştangalia, Batîr-Ciufleşti, Albina-Fetiţa, Hîrtop-Mereni, Mihailovca-Staţia Cimişlia, Topal, Sagaidac-Suric) şi două obiecte de infrastructură din raionul Cimişlia şi anume reparaţia capitală a acoperişului Spitalului raional Cimişlia şi amenajarea terenului adiacent a Muzeului de Istorie, Etnografie şi Artă din oraşul Cimişlia.

Proiectul şi-a început activitatea în aprilie 2022 şi deşi unele achiziţii începuseră, am reuşit timp de nouă luni de zile să le monitorizăm. Am atras experţi locali în achiziţii publice şi am solicitat Consiliului raional Cimişlia să ne includă în Grupul de lucru raional pentru achiziţiile publice. La început erau cam rezervaţi faţă de noi, nu permiteau să fotografiem, să filmăm, apoi au devenit mai cooperanţi şi am ajuns să participăm la toate şedinţele. Astfel, Asociaţia obştească „Prospect” este deocamdată unica asociaţie obştească reprezentată la şedinţele Grupului de lucru pentru achiziţiile publice în raionul Cimişlia.

Am avut întâlniri pe teren cu primarii şi locuitorii unde s-au reparat drumurile; am desfăşurat şi o campanie de informare a cetăţenilor despre achiziţiile publice. Menţionez aici şi postările publicate pe reţelele sociale, articolele şi materialele publicate pe website-ul www.mediatv.md, posturile TV şi de radio local, cât şi în ziar privind desfăşurarea achiziţiilor publice. De asemenea, am elaborat şi diseminat pliantul informativ „Steguleţele roşii în achiziţiile publice din raionul Cimişlia în anul 2022”, reprezentând astfel, o sinteză a monitorizării de către asociaţia noastră.

AMV: Ce rezultate au fost atinse în cadrul proiectului? Care au fost cele mai realizabile și tangibile rezultate?

Andrei Bargan: Am observat că unele abateri în achiziţiile publice se fac din necunoaşterea legislaţiei. Ne-am propus si am realizat două ateliere de instruire în domeniul achiziţiilor publice cu participarea a 51 de reprezentanţi ai administraţiei publice locale, agenţilor economici, ONG-urilor locale şi mass media locală. Unii primari ne-au invitat să facem astfel de instruiri şi prin primării pentru viitor. Pe baza monitorizărilor efectuate am realizat şi distribuit 200 de pliante despre punctele vulnerabile în procesul de achiziţii publice, aşa numitele „steguleţe roşii” – semnale de alarmă în procesul de achiziţii publice.

S-a constatat planificare defectuoasă şi abateri de la caietul de sarcini. Astfel, în urma monitorizărilor efectuate am constat la obiectul L-554 Albina Fetiţa R-3 (pavarea trotuarului adiacent drumului) agentul economic, SRL „ProvladinaConstruct” a încălcat prevederile Caietului de sarcini. Conform caietului de sarcini, trotuarul trebuia să fie de 190 m lungime cu lăţime de 1,5 m. Conform verificărilor din teren efectuate de echipa AO „Prospect”, trotuarul executat a fost de fapt de 250 m, cu lăţimea-1,2 m. Motivul schimbărilor a fost acela că la lăţimea de 1,5 m, pe trotuar nimereau pilonii de electricitate existenţi. Şi pentru că bugetul nu a prevăzut finanţare pentru lucrări de reamplasare a stâlpilor, Asociaţia obştească „Prospect” a propus Consiliului raional Cimişlia să ajusteze lucrările la caietul de sarcini, ori să opereze oficial modificări în proiect şi caietul de sarcini. S-a modificat, până la urmă, proiectul şi trotuarul a fost construit mai îngust (1,23 m), dar mai lung (250 m), iar acest caz a fost reflectat şi în mass-media locală.

Un alt „steguleţ roşu” a fost, că în Planul anual de achiziţii publice al raionului Cimişlia pentru anul 2022 au fost iniţial prevăzute achiziţii pentru obiecte ce nu se încadrează în subordinea autorităţii raionale (de exemplu drumuri sau poduri care se află în gestiunea primăriilor). Până la urmă, ele au fost excluse din Planul pentru achiziţii publice. La fel, am constatat prin intermediul proiectului că rapoartele de monitorizare sunt elaborate şi publicate pe pagina web a autorităţii contractante – www.raioncimislia.md, dar au un caracter formal şi nu conţin informaţii cu privire la etapa de executare a obligaţiilor contractuale, cauzele neexecutării, reclamaţiile înaitate şi sancţiunile aplicate, menţiuni cu privire la calitate executării contractului etc.

În prevenirea şi demascarea abaterilor în procesul de achiziţiipublice la nivellocal au fost implicaţi şi tinerii. Astfel, elevii Liceului Teoretic „Ion Creangă” din oraşul Cimişlia au realizat un teatru social cu genericul „Achiziţii publice de ochii lumii”, improvizând o şedinţă a Consiliului Local unde se împărţeau banii din buget pe interese de grup şi personale, cu atestarea conflictelor de interese. Unele scene au fost inspirate din cazuri reale de achiziţii publice la nivel local. Ca rezultat, a crescut gradului de conştientizare şi încurajare a cetăţenilor de a fi mai implicaţi în procesul decizional. Iar personal, proiectul „Monitorizarea achiziţiilor publice pentru anul 2022 din raionul Cimişlia” m-a ajutat să cunosc mai multe acum despre achiziţiile publice. Mi-am făcut şi adepţi, dar şi critici. Cred că astfel de monitorizări trebuie realizate pe o perioadă mai mare de timp, pentru a urmări tendinţa schimbărilor şi impactul.

AMV: Ce impact a avut proiectul asupra situației achizițiilor publice din raion și ce s-a schimbat în acest sens la nivelul autorităților publice locale și a celorlalți actori implicați în procesul de achiziție publică?

Andrei Bargan: Impactul monitorizării urmează să-l apreciem în următorul an, dar deja putem spune că cetăţeniii din raionul Cimişlia sunt mai bine informaţi despre achiziţiile publice locale. Sper ca în raionul Cimişlia să nu mai fie planificată construcţia trotuarelor prin sat cu pilonii de electricitate care nimeresc în centrul trotuarului, iar agenţii economici să respecte caietele de sarcini şi să nu modifice din mers lucrările.

AMV: Care sunt recomandările față de autorități în ce privește desfășurarea achizițiilor publice?

Andrei Bargan: Aş recomanda o planificare mai chibzuită a achiziţiilor publice. Şi aici mă refer ca procedurile de achiziţii publice să înceapă mai devereme, la început de an şi nu prin lunile septembrie, căci în prag de iarnă calitatea lucrărilor de construcţie a drumurilor suferă. Totodată, aş recomanda ca reprezentanţii Consiliului raional să verifice pe teren schemele şi planul geometric al construcţiilor – uneori proiectarea se face din birourile de la Chişinău şi nu e ajustată în teren. Iar consililierii din raionul Cimişlia să verifice dacă obiectele propuse în Planul de achiziţii sunt în subordinea Consiliului raional.

AMV: Ce le-ați recomanda altor organizații ale societății civile care intenționează sau monitorizează achizițiile publice la nivel local?

Andrei Bargan: Să studieze mai întâi Ghidul de monitorizare a achiziţiilor publice: Instrument pentru societatea civilă, elaborat de IDIS „Viitorul”, deoarece ajută foarte mult. Să solicite în scris includerea reprezentaţilor ONG-ului, cetăţenilor voluntari în componenţa Grupului de lucru pentru achiziţii publice a localităţii şi ulterior să prezinte rezultatele monitorizării achiziţiilor publice la şedinţa Consiliului local, cu titlu de informaţie, cel puţin.

AMV: Cum vedeți achizițiile publice în raionul Cimișlia în următorii doi, trei ani?

Andrei Bargan: Sper ca deja în anul 2023 să existe mai multe persoane şi ONG-uri locale, reprezentate în grupurile de lucru pentru achiziţii publice în instituţiile publice din raionul Cimişlia. În următorii doi, trei ani îmi doresc să nu avem abateri de la legislaţie în procesul de achiziţii publice.

– Vă mulțumim pentru interviu!

Pentru conformitate, Ana-Maria Veverița

Ați monitorizat achizițiile publice?
Da, desigur
Nu, niciodată
Acum puteți monitoriza achizițiile publice cu PulsAchiziții.