Sabine Engelhard: „Necunoașterea legii, nerespectarea procedurilor și documentația inadecvată sunt principalele lacune legislative care împiedică desfășurarea eficientă a achizițiilor publice”

Publicat pe 17 sept. 2021
Distribuie:
Press release in English:

Noile prevederi legislative în domeniul achizițiilor aduc mai multă transparență, un acces mai larg la informațiile privind contractele de achiziție, urmărirea celui mai bun raport calitate-preț, un rol mai activ al societății civile prin participarea reprezentanților acesteia în calitate de membri ai grupului de lucru pe achiziții și un nou sistem de soluționare a contestațiilor în achiziții. Cu toate acestea, sistemul național de achiziții publice din Republica Moldova se confruntă cu o serie de probleme ce vizează atât gradul scăzut de transparență și competitivitate pe piața achizițiilor, cât și un nivel redus de conformitate a cadrului legal și a celui instituțional.

Cum este astăzi cadrul legal care reglementează sistemul achizițiilor publice? Care sunt principalele lacune legislative care împiedică desfășurarea eficientă a achizițiilor publice din Moldova și ce acțiuni ar trebui realizate pentru rezolvarea lor ne spune Sabine Engelhard*, ofițer de proiect în cadrul Parteneriat pentru Transparență (PTF).

Ana-Maria Veverița: Ce părere aveți despre cadrul legal care reglementează sistemul achizițiilor publice din Republica Moldova?

Sabine Engelhard: Cadrul legal al Republicii Moldova a trecut în ultimii ani printr-o serie de modificări și ajustări în scopul apropierii sale de cel al Uniunii Europene, în conformitate cu obligațiile țării în temeiul Acordului de Asociere cu UE. Cadrul legal conține unele dintre elementele esențiale în sfera achizițiilor publice, însă, pentru a îndeplini cerințele UE, sunt necesare ajustări suplimentare, în special la nivel de reglementări. În ceea ce privește gradul de acoperire oferit de cadrul legal, acesta ar putea fi extins în domenii precum reglementarea activității întreprinderilor de stat și a municipalităților și nu numai. De asemenea, cu toate că Legea achizițiilor publice stipulează un număr mare de proceduri de achiziții publice și criterii de evaluare, sistemul de achiziții electronice (MTender) încă nu permite implementare tuturor acestora. Utilizarea contractului-cadru este, de asemenea, limitată, ceea ce reprezintă un impediment în calea eficientizării achizițiilor publice și al obținerii unui raport calitate-preț avantajos.

AMV: În ce măsură considerați că se aplică prevederile legislației în domeniul achizițiilor publice în țara noastră?

SE: Părerea mea este că monitorizarea, dar și respectarea prevederilor legale are loc în mod inegal la nivelul autorităților contractante și al Agenției Achiziții Publice în timp ce Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor pare să fie într-o poziție mai bună atunci când vine vorba de implementarea deciziilor sale.

AMV: Care sunt, în opinia Dvs., principalele lacune legislative care împiedică desfășurarea eficientă a achizițiilor publice?

SE: Problemele țin mai curând de lipsa de familiarizare cu cadrul legal și de reglementare existent, de practicile nepotrivite în domeniul achizițiilor, documentele de licitație inadecvate, planificarea și executarea ineficientă a achizițiilor, gestionarea proastă a contractelor și colectarea insuficientă a datelor. Un alt aspect al Legii achizițiilor publice care nu este întotdeauna luat în considerare de către autoritățile contractante este dreptul organizațiilor societății civile (OSC) de a participa la grupurile de lucru pentru achiziții (comitete de evaluare). În eventualitatea în care această prevedere ar fi pusă în aplicare în mod consecvent de către autoritățile contractante, aceasta ar putea juca un rol important în facilitarea rolului de monitorizare al OSC în cadrul procedurilor de achiziții publice.

Problemele legate de lipsa de transparență, procesele greoaie, încrederea limitată în achizițiile publice provocată de suspectarea practicilor lipsite de etică (de exemplu, fraude, corupție, complicitate, luare de mită etc.) limitează participarea operatorilor economici la procedurile de achiziții publice și atrag după sine costuri mai mari de către autorități și, probabil, livrarea de bunuri și servicii de calitate mai redusă, toate acestea împiedicând desfășurarea eficientă a achizițiilor publice și obținerea unui raport calitate-preț avantajos.

Poate fi remarcat faptul că pe MTender nu sunt publicate contractele semnate și nici modificările introduse. Acest lucru face destul de dificilă monitorizarea eficientă a îndeplinirii contractului. În plus, legislația existentă ar putea fi completată cu introducerea unor standarde etice care, odată implementate, ar spori încrederea operatorilor economici în sistem și crește nivelul lor de implicare în achizițiile publice.

Faptul că nu toate prevederile Legii achizițiilor publice sunt reflectate în sistemul MTender reprezintă, de asemenea, un impediment major pentru eficiența și transparența sistemului achizițiilor publice din Republica Moldova. În această privință, printre altele, poate fi remarcat faptul că pe MTender nu sunt publicate contractele semnate și nici modificările introduse. Acest lucru face destul de dificilă monitorizarea eficientă a îndeplinirii contractului. În plus, legislația existentă ar putea fi completată cu introducerea unor standarde etice care, odată implementate, ar spori încrederea operatorilor economici în sistem și crește nivelul lor de implicare în achizițiile publice. Este vorba de un proces lung care începe prin instruire și dialog, elemente care fac parte integrantă din proiectul nostru – „Consolidarea integrității în achizițiile publice”.

Simplificarea documentelor de achiziții ar putea spori, la fel, gradul de participare al operatorilor economici și atingerea unui raport calitate-preț avantajos. Disponibilitatea și publicarea tuturor documentelor de achiziții pe un site web centralizat, ar putea contribui, de asemenea, la creșterea
transparenței procesului de achiziții publice.

Următorul pas ar putea fi ca asociațiile de afaceri și autoritățile contractante să convină asupra standardelor etice care urmează să fie puse în aplicare prin intermediul Pactelor de integritate. Aceste inițiative-pilot, în cazul în care ar avea succes, ar putea deschide calea adoptării și aplicării mai largi a standardelor etice. Organizațiile societății civile competente, selectate cu atenție și instruite corespunzător, ar putea acționa în calitate de parteneri și monitori de încredere ai implementării acestor standarde. În raport cu multe dintre neajunsurile pe care le-am discutat, aplicarea consecventă a normelor existente ar putea aduce îmbunătățiri substanțiale funcționării sistemului de achiziții publice, chiar mai multe decât ar putea să o facă potențialele schimbări în cadrul legal primar șisecundar sau cel instituțional.

AMV: De ce credeți că acest lucru se întâmplă?

SE: Cred că problemele care împiedică desfășurarea achizițiilor publice eficiente sunt cauzate într-o măsură semnificativă de faptul că funcția achizițiilor nu a fost încă supusă unui proces de profesionalizare în Republica Moldova. Aceste neajunsuri rezultă și din lipsa mijloacelor corespunzătoare în ceea ce privește asigurarea competențelor, a personalulului și finanțării în unele instituții implicate în achiziții sau cu competențe conexe domeniului. Programul de formare în domeniul achizițiilor publice, finanțat actualmente de Departamentul de Comerț al SUA (CLDP), va permite consolidarea capacităților în aceste sfere, iar certificarea profesioniștilor rezultată din acest program va contribui la creșterea atractivității rolului specialistului în achiziții ca oportunitate de carieră. Profesionalizarea, împreună cu măsurile care vizează introducerea standardelor etice, ar trebui să contribuie la dezvoltarea unui mediu mai eficient al achizițiilor publice în Republica Moldova.

AMV: La 1 mai 2016 a intrat în vigoare o nouă Lege privind achizițiile publice. În ce măsură considerați că noua lege transpune directivele europene?

SE: Legea Achizițiilor Publice transpune directivele UE în mare parte, dar acoperirea acestora trebuie extinsă. Pentru concesiuni și parteneriatele public-private, cadrul legal existent va trebui revizuit și aliniat și în continuare la directivele UE.

AMV: Ce ați recomanda pentru îmbunătățirea cadrului legal în domeniul achizițiilor publice din Moldova?

SE: Continuarea alinierii legislației primare privind achizițiile publice la cerințele UE și revizuirea legislației secundare, în funcție de necesități. Perfecționarea cadrului legal existent va necesita, de asemenea, asigurarea faptului că sistemul de achiziții electronice MTender corespunde pe deplin cerințelor Legii privind achizițiile publice. Simplificarea documentelor de achiziții ar putea spori, la fel, gradul de participare al operatorilor economici și atingerea unui raport calitate preț avantajos. Disponibilitatea și publicarea tuturor documentelor de achiziții pe un site web centralizat, ar putea contribui, de asemenea, la creșterea transparenței procesului de achiziții publice. Așa cum s-a menționat anterior, introducerea și aplicarea standardelor etice ar putea avea un efect pozitiv asupra sistemului.

AMV: Când, credeți, că s-ar putea „schimba la față” procesul achizițiilor publice din Moldova? De cât timp este nevoie?

SE: Deși sistemul este relativ tânăr, totuși el a suferit deja numeroase modificări. Ca orice sistem modern de achiziții, acesta va continua să se schimbe. Prin urmare, va aduce inovații în achiziții și utilizarea noilor tehnologii în funcție de necesitățile societății și viziunea Guvernului, așa cum este menționat în Strategia de dezvoltare a sistemului de achiziții publice. În loc de „schimbări”, cred că ceea ce vom vedea va fi modul în care sistemul evoluează.

– Vă mulțumim pentru interviu!

Pentru conformitate,
Ana-Maria Veverița, IDIS „Viitorul”


Sabine Engelhard este un avocat specializat în achiziții publice, a cărei carieră s-a concentrat pe dezvoltarea internațională, consolidarea capacităților și guvernanță corporativă. Ea a deținut diferite funcții de conducere la Banca Inter-Americana de Dezvoltare (BID). De asemenea, a lucrat la Banca Mondială, cu o firmă de avocatură internațională proeminentă, și a condus biroul din Washington al unei firme de consultanță internațională.

Sabine a consiliat guvernele din Africa, Europa de Est, fosta Uniune Sovietică, America Latină și Caraibe, cu privire la aspectele juridice și instituționale ale reformei achizițiilor publice. Ea a fost implicată în inițiative de profil cu Organizația Mondială a Comerțului (OMC) și Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), pentru a consolida guvernanța achizițiilor la nivel național.

Astăzi, doamna Engelhard oferă consultanță pentru diferite organizații internaționale. Este expert independent în cadrul ONU, oferind consiliere cu privire la soluționarea provocărilor în materie de achiziții publice. Este consilier de curs și conferențiar la Institutul de Drept Internațional (ILI) din Washington DC și predă în cadrul Programului de master în achiziții al Centrului Internațional de formare al Organizației Internaționale a Muncii din Torino, Italia. Deține diplome de masterat și postuniversitare în drept, relații internaționale și studii europene.

Ați monitorizat achizițiile publice?
Da, desigur
Nu, niciodată
Acum puteți monitoriza achizițiile publice cu PulsAchiziții.