Raport: Variații mari ale prețului de achiziție la medicamente și echipamente de protecție pentru combaterea COVID-19

Publicat pe 19 mart. 2021
Distribuie:
Press release in English:

Infecția cu COVID-19 a luat prin surprindere toate țările, iar acest lucru a determinat necesitatea urgentă de suplinire a medicamentelor și utilajului medical pentru asigurarea instituțiilor medico-sanitare cu strictul necesar. În 2020, Republica Moldova, ca și întreaga lume, nu era pregătită pentru răspândirea rapidă a COVID-19. Pentru a menține și combate COVID-19, toate țările în regim de urgență au început suplinirea stocurilor de medicamente, dezinfectanți, măști medicale, halate și alte consumabile medicale.

În Moldova, pentru suplinirea stocurilor instituțiilor medicale antrenate în lupta împotriva COVID-19, în ciuda donațiilor semnificative din partea partenerilor interni și externi, a fost necesar să se facă multe achiziții urgente din resursele bugetare publice. În contextul crizei, autoritățile s-au confruntat cu provocările determinării stocurilor reale, planificării și procurării urgente a produselor medicale. Pentru a furniza rapid și în volumele necesare instituțiilor medicale și sanitare tot ce este necesar, au fost luate o serie de decizii. În pofida faptului că aceste decizii au simplificat și accelerat procedurile de achiziții, au apărut riscuri de utilizare netransparentă și ineficientă a banilor publici care aparțin cetățenilor Republicii Moldova.

Conform Analizei achizițiilor medicale urgente desfășurate pe perioada pandemiei de COVID-19 în anul 2020, elaborat de Inițiativa Pozitivă, prețul de achiziție al unuia dintre cele mai procurate medicamente în perioada pandemiei de COVID-19, Azitromicynum, a variat între 7,4 lei și 22,4 lei per unitate. Variații extrem de mari la prețul de achiziție au fost semnalate și la viziere/ecrane de protecție. Dacă unele instituții medicale au achitat 15 lei pentru o unitate, atunci altele au achitat un preț de circa șase ori mai mare, sau 95 lei per unitate.

Un alt tip de bun din categoria echipamentelor de protecție achiziționat frecvent în perioada pandemică sunt ochelarii de protecție care au înregistrat variații extrem de mari a prețurilor de achiziție. Analiza prețurilor relevă că unele instituții medicale au achitat 12 lei pentru o unitate, în timp ce altele au achitat și circa 229 lei per unitate. O explicație ar fi aceea că specificațiile tehnice ale ochelarilor la fel au variat, însă chiar și așa diferențele sunt mult prea mari iar justificarea economică lipsește. Și termometrele medicale au înregistrat variații de prețuri de achiziție, deși nu atât de mari, de la 40 la 75 lei pentru o unitate.

Aceste variații mari de preț sunt înregistrate și la achizițiile din cadrul aceleași instituții medicale sau pentru aceleași cantități, diferite fiind doar pe perioadele de timp în care a avut loc achiziție.

Conform datelor deschise disponibile pe platforma www.tender.health, până în prezent, autoritățile contractante au achiziționat bunuri (atât produse medicale, cât și alte bunuri) în valoare totală de 696,8 milioane lei (cu TVA) prin încheierea a 5106 contracte de achiziții publice. Mai bine de o treime (264,5 milioane lei sau 38%) din valoarea totală a achizițiilor aparțin Centrului pentru Achiziții Publice Centralizate în Sănătate (CAPCS). Platforma www.tender.health permite analiza datelor privind achizițiile din sectorul sănătății pentru prevenirea și controlul infecției COVID-19 în Republica Moldova. Aceasta prezintă date despre achizițiile publice desfășurate de 322 autorități contractante (inclusiv CAPCS, instituții medicale, dar și alte autorități publice).

Sursa: www.positivepeople.md

Ați monitorizat achizițiile publice?
Da, desigur
Nu, niciodată
Acum puteți monitoriza achizițiile publice cu PulsAchiziții.