După ce câștigă contractul de achiziție, cu cel mai mic preț, agentul economic este pus în situația să modifice contractul, pentru că nu corespund cu realitatea costurile estimate

Publicat pe 2 aug. 2023
Distribuie:
Press release in English:

În 52% dintre cazurile de achiziție publică, autoritățile dau câștig operatorilor economici care prezentă o ofertă cu cel mai mic preț. Sunt datele Studiului „Deficiențele sistemului de achiziții publice. Ofertele anormal de scăzute în procedurile de achiziție de lucrări”, elaborat de către expertul Vadim Țurcan, la solicitarea Confederației  Naționale a Patronatului din Republica Moldova. Documentul a fost prezentat, la sfârșitul lunii iulie, în cadrul grupului de lucru ,,Rеduсеrеa oсupării informalе și a fenomenului ,,salariilor în pliс”, al Consiliului Economic pe lângă prim-ministrul Republicii Moldova.

Autorul studiului susține că, după ce câștigă contractul de achiziție, cu cel mai mic preț, agentul economic este pus în situația să modifice contractul de achiziție, pentru că costurile din acesta nu corespund cu realitatea. Sau recurge la efectuarea unor lucrări de o calitate foarte scăzută. „Iar aceasta duce la o situație în care, construcția nici nu reușește să fie dusă la capăt, că deja necesită reparație”, a menționat în cadrul dezbaterilor, Pavel Caba, preşedintele Federaţiei Patronale a Constructorilor, Drumarilor şi a Producătorilor Materialelor de Construcţie „CONDRUMAT”.

Potrivit aceluiași studiu, oferta cu cel mai mic preț, cel puțin în domeniul construcțiilor, care câștigă licitația publică, contribuie la plățile neformale a salariilor muncitorilor de pe șantier. Aceasta pentru că ofertantul – agentul economic – include în ofertă un salariu de doar circa 40% din cel real, or, spun reprezentanții din domeniul construcțiilor, nici un muncitor nu va veni pe șantier cu o așa remunerare. Experții au presupus că restul banilor pot fi achitați ” în plic”.

Principalele deficiențe atestate cu privire la acceptarea unei „oferte anormal de scăzute” sunt: capacitatea redusă a autorităților contractante de a depune diligența necesară în etapa de evaluare a ofertelor, documentația de proiect cu o calitate de detaliere insuficientă, neajunsuri în normativele de construcție și coduri practice cu privire la determinarea costului de deviz, discreție ridicată pentru operatorii economici de a stabili formarea prețului ofertei”, menționează autorul în sumarul studiului.

Expertul propune, pentru remediereaa acestora, dar și altor momente sensibile din legea achizițiilor publice, modificarea Legii achizițiilor publice. Se propune ca pentru achizițiile publice de servicii, care au ca obiect activități intelectuale, se va utiliza exclusiv criteriul de atribuire cel mai bun raport calitate-preț și nu cel mai mic preț, cum este în prezent. Recomandările din Studiul vor fi prezentate autorităților pentru a fi luate în considerare la elaborarea modificărilor legii, care sunt în proces la moment, au anunțat reprezentanții Ministerului Finanțelor în cadrul ședinței.

Rezultatele studiului și recomandările acestora pot fi găsite aici.

Sursa informației: CONSILIUL ECONOMIC PE LÂNGĂ PRIM-MINISTRUL RM

Ați monitorizat achizițiile publice?
Da, desigur
Nu, niciodată
Acum puteți monitoriza achizițiile publice cu PulsAchiziții.